Dag 39 - Xi'an

Morsning!
-
Tidigt på torsdagsmorgonen äntrade vi staden Xi'an, som ett flertal gånger varit huvudstad under dess 3000 år gamla historia. Numera bor det ungefär 6 miljoner människor i staden.
-
Efter att ha stuvat in grejerna på vårat mysiga hostel begav vi oss ut för att bekanta oss med staden.
Staden har ett stort trumtorn, samt ett stort klocktorn. I klocktornet såg vi även på en ganska urusel konsert med kinesisk musik - ett gäng fruntimmer stod i påfågeldräkter och klinkade på gnälliga instrument.
Klocktornet.
-
Efter klocktornet begav vi oss mot trumtornet, som låg precis i närheten. Det såg ungefär exakt likadant ut som klocktornet, skillnaden var kanske som ni förstår att istället för gigantiska klockor fanns det gigantiska trummor. Vi betalade även en liten slant för att få slå tre slag på den största trumman - ganska mäktigt ljud vill jag lova!
Trumtornet, samt två herrar i en livlig diskussion.
-
Efter detta tog vi en glass i solen, innan vi begav oss mot de muslimska kvarteren i staden. Här köpte jag en klocka, undvek dock Rolex-kopiorna och köpte en stilren, enkel klocka för 50 kronor (Jag ligger lite efter med bloggandet, i skrivande stund var det 30 timmar sen jag köpte den - och den går fortfarande!). Inte hela världen om jag slarvar bort den med andra ord.
-
Kinas första moské ligger i dessa kvarter. Då det byggdes på 600-talet tänkte vi att det kunde vara väl värt ett besök. Ganska intressant att se en moské byggd i kinesisk stil, dessvärre fick vi inte gå in och se allt. De hade lite skrifter som var över 1000 år gamla, dessvärre skulle imamen ta en tupplur i det rummet så ett besök kom inte på tal.
Bild inifrån moskéområdet.
-
Efter moskén käkade vi lite, dessvärre hittade vi ingen parkbänk, utan fick slå oss ner på en trottoarkant. Solen sken och vi njöt i ett antal sekunder innan vi blev en stor attraktion. Ganska snart stod det ett tiotal människor runt om oss och tittade storögt på de konstiga, ljushyllta varelserna. En kille stannade i säkert 3-4 minuter, någon meter ifrån oss. Det börjar bli ganska enerverande att folk står och stirrar på en i ett par minuter.
Vi uppskattar att de är diskreta när de iakttar oss.
-
Efter att vi agerat sevärdheter blev det lite shopping. Jag köpte ett par nya jeans, mina gamla började falla i bitar. Dessutom behövde de verkligen tvättas, men har inte riktigt vågat då det förmodligen är smutsen som hållt dem samman.
-
Over and out.
/Sam

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0