Dag 46 - Chongqing

Morsning!
Ont. Aj. Överallt faktiskt. Vader, lår, skinkor, rygg, axlar - ont! Stel som en pinne dessutom. Hela dagen har varit en enda stora krampkänning från kindbenen och neråt.
Det kan ha att göra med 8 timmars hiking igår, men jag drar inga förhastade slutsatser.
Även idag ringde klockan för tidigt. Känns tungt att ställa klockan på kvart i sju när man är på semester...
Vi begav oss mot tågstationen utan frukost för att försöka komma med 9-tåget till Chongqing, en 30-miljonersstad ganska nära Chengdu (uppgifterna går isär lite, 30 miljoner inkluderar stadens gigantiska utkanter - i själv staden bor det bara 10 miljoner...). Staden är belägen precis där Jialingfloden förenar sig med världens tredje längsta flod, Yangtzefloden (Changjiang, Långa floden). Dessvärre kom vi aldrig med 9-tåget, utan fick vänta på ett dubbelt så dyrt snabbtåg, som avgick 1½ timme senare. På tågstationen fick vi se en märklig syn - uppskattningsvis omkring 1000-talet värnpliktiga kineser.
Målet här är att ta en flodkryssning nedströms floden, i nordöstlig riktning, mot Shanghai. På vägen stannar vi bland annat till vid världens största kraftverksdamm, som när den står färdig 2011 skall täcka en niondel av hela Kinas elbehov. Årsproduktion hamnar över 100 TWh, vilket borde motsvara sisådär 70% av Sveriges totala elförbrukning (Farsgobben - rätta mig om jag är ute och cyklar!). Regeringen här beskriver det som tidernas mest imponerande byggnadsverk, men jag återkommer med ett objektivt litet omdöme om några dagar...
Dagen spenderades med en liten promenad längs floden, vi stannade även till vid flodstranden där ett halvkasst kinesiskt band spelade. Vi strosade sedan runt och kollade på de förfallna husen och urusla levnadsförhållandena, innan vi begav oss tillbaka till hostellet. De har en projektor och en filmhörna här, så jag och Fabian såg "The Station Agent". Riktigt sevärd, handlar om en introvert, tågintresserad dvärg. Som ni förstår kan en sådan story inte misslyckas - spring och hyr!
Efter filmen jobbade vi för fullt för att få bästa priset på kryssningen. 1000 spänn hamnar vi på, för själv båtresan och 3 extra utflykter. Blir till att köpa fiskegrejer imorgon, jag kan inte med att se allt vatten utan att få doppa kroken... Vi vet fortfarande inte om vi ska ta en 3- eller 4-dagarskryssning, men iväg kommer vi!
Har även jobbat på att hitta ett billigt sätt att ta sig till Taiwan, efter mycket om och men har vi nog lyckats hitta en färjelinje som ska ta oss till julen i Taipei...
Vi hörs antagligen om sisådär fyra-fem dagar, ha det fint tills dess!
Over and out.
/Sam
Morsning!
Jag är inte avundsjuk! Dessvärre kan ni inte se alla, hälften av killarna sitter bortom horisonten.
Turbåtar i väntan på vårens turister.
Vi hörs antagligen om sisådär fyra-fem dagar, ha det fint tills dess!