Dag 60 - En första och sista jul i exil

Morsning!
-
Man tager vad man haver
Vaknade upp vid tiotiden och önskade att jag vore 1400 mil härifrån, men ganska snart lyckades vi skapa en hyffsad julstämning. Glöggen värmdes, pepparkakorna plockades fram, rummet mörklades och Musses Jul i Ankeborg gick igång på min bärbara dator. Några enstaka rutor av de 1,2 kg choklad som Martin överlämnat fyra dygn tidigare hade sparats till detta högtidliga tillfälle.
-
Efter filmvisningen begav vi oss upp på hotelltaket och gottade oss i solskenet. Det kändes ganska konstigt att sola i bar överkropp på julafton, även om jag inte skulle vilja byta mot minusgrader och snålblåst. Vi höll naturligtvis koll på klockan däruppe, naturligtvis skulle Kalle starta klockan 3 även på min dator.
-
Detta får räknas som dagens höjdpunkt, Kalle och hans vänner lyckades faktiskt få oss i god julstämning. Efter Kalle mötte vi upp med Joseph från kvällen innan, för att gå ner till stranden och prata om livets äventyr. Jag hade sett lite skyltar om ett julfirande i kyrkan jag gick förbi igår, så jag lämnade Fabian och Joseph och gick dit i hopp om att få höra lite jullåtar och känna lite julstämning. Jag träffade på lite britter som gått dit i samma syfte.
En julupplevelse jag sent skall glömma
Den timmen som följde kommer jag nog aldrig att glömma. Likt allt annat i detta land var även julkrubban och hela podiet klätt i neon och blinkande belysning, som skulle passat bättre på ett mellanstadiedisco. Uppträdandena bestod av oviga tanter som dansade i otakt, en äldre skraltig herre som bjöd på ett lika skraltigt sångnummer, en flicka som spelade Bjällerklang på en violin som tycktes vara i målbrottet, ett gäng småflickor som gjorde någon slags Spice Girls-dans, två damer vars duett fick en vrålande motorsåg att framstå som ett vackert musikstycke och tillslut en 20-mannakör med 20 olika stämmor. Den lilla julkänsla jag kämpat så hårt för att frammana var som bortblåst. Den ende som fick godkänt av mig och britten bredvid var en solodansös född på samma årtionde som undertecknad. Hans fru fnös dock åt hans uppskattning av någon anledning...
-
Begav mig senare tillbaka till Joseph och Fabian, fick lite tips om fortsatt resande i Sydostasien och sådär. Joseph berättade även att han har en bok påväg som ska handla om hans resande, allt är tydligen fixat med förlag och ekonomin och den biten. Skall bli en trevlig läsning när den nu kommer ut!
-
Resten av kvällen spenderades på rummet, ringde familjen och lite annat folk. Trevligt att pratas vid för en stund! Öppnade även mina julklappar från Martin, godis och svenska fisketidningar. Fantastiskt trevlig överraskning - det är underbart att hålla i en svensk tidning igen!
-
Under gårdagens inlägg ligger nu en liten fin God Jul-önskning.
Nu önskar jag er en god fortsättning!
-
Ingen jul utan Kalle och hans vänner!
Klimakteriedans.
Jag begrep mig aldrig på kopplingen till julen, men jag brydde mig inte riktigt heller - det var vackert ändå.
King of Pop!
Tomten kom och stal hela showen. Vilt tumult!
Lite mer julklappar från landet långt bort. Finns inget bättre än färdlektyr på vårat vackra modersmål. Tack Martin!
En liten julhälsning och slängkyss till farbror! Förövrigt första gången Ellen velat prata med mig sen jag åkte hemifrån. Ganska bra julklapp det med!
-

Over and out.
/Sam
Dag 60 - Första och sista julen i exil
-
Morsning!
-
Man tager vad man haver
Vaknade upp vid tiotiden och önskade att jag vore 1400 mil härifrån, men ganska snart lyckades vi skapa en hyffsad julstämning. Glöggen värmdes, pepparkakorna plockades fram, rummet mörklades och Musses Jul i Ankeborg gick igång på min bärbara dator. Några enstaka rutor av de 1,2 kg choklad som Martin överlämnat fyra dygn tidigare hade sparats till detta högtidliga tillfälle.
-
Efter filmvisningen begav vi oss upp på hotelltaket och gottade oss i solskenet. Det kändes ganska konstigt att sola i bar överkropp på julafton, även om jag inte skulle vilja byta mot minusgrader och snålblåst. Vi höll naturligtvis koll på klockan däruppe, naturligtvis skulle Kalle starta klockan 3 även på min dator.
-
Detta får räknas som dagens höjdpunkt, Kalle och hans vänner lyckades faktiskt få oss i god julstämning. Efter Kalle mötte vi upp med Joseph från kvällen innan, för att gå ner till stranden och prata om livets äventyr. Jag hade sett lite skyltar om ett julfirande i kyrkan jag gick förbi igår, så jag lämnade Fabian och Joseph och gick dit i hopp om att få höra lite jullåtar och känna lite julstämning. Jag träffade på lite britter som gått dit i samma syfte.
-
Den timmen som följde kommer jag nog aldrig att glömma. Likt allt annat i detta land var även julkrubban och hela podiet klätt i neon och blinkande belysning, som skulle passat bättre på ett mellanstadiedisco. Uppträdandena bestod av oviga tanter som dansade i otakt, en äldre skraltig herre som bjöd på ett lika skraltigt sångnummer, en flicka som spelade Bjällerklang på en violin som tycktes vara i målbrottet, ett gäng småflickor som gjorde någon slags Spice Girls-dans, två damer vars duett fick en vrålande motorsåg att framstå som ett vackert musikstycke och tillslut en 20-mannakör med 20 olika stämmor. Den lilla julkänsla jag kämpat så hårt för att frammana var som bortblåst.
-
Begav mig senare tillbaka till Joseph och Fabian, fick lite tips om fortsatt resande i Sydostasien och sådär. Joseph berättade även att han har en bok påväg som ska handla om hans resande, allt är tydligen fixat med förlag och ekonomin och den biten. Skall bli en trevlig läsning när den nu kommer ut!
-
Resten av kvällen spenderades på rummet, ringde familjen och lite annat folk. Trevligt att pratas vid för en stund! Öppnade även mina julklappar från Martin, godis och svenska fisketidningar. Fantastiskt trevlig överraskning - det är underbart att hålla i en svensk tidning!
-
Och ja, ni såg väl bilden som önskade er en God Jul igår kanske. Det kan ha varit så att ni inte såg den igår, med tanke på att jag alltid ligger någon dag efter med bloggen och laddade upp den nyss. Vilketsom - God Fortsättning!
-
Over and out.
/Sam

Kommentarer
Postat av: Martin

God jul på dig Samuel och hoppas att ni haft en bra dag idag.



Vi hörs



/Martin

2009-12-25 @ 18:14:08
Postat av: Martin

By the way, Kineserna vet verkligen hur man spexar till det :)

2009-12-25 @ 18:15:19
Postat av: Ulla-Britt

Hej på er och god fortsättning, här hade vi ganska bra julstämmning dagarna före julafton då det kom snö som förhöjde julstämmningen, men tyvärr, julafton började den fina snön att töa bort det är ju som det brukar. Jörgen firade på bruket jag och David var hos Jonas där vi åt god mat, senare åkte vi till Tintin, vi fick en bra julafton.

2009-12-25 @ 18:48:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0