Dag 67 - Nyår i Hongkong

Morsning!
-
Nyårsfirande i Hongkong, mina vänner.
Galet mycket människor, förhoppningsvis även ett fyrverkeri som slår det i fästningshörnan i Varberg.
Bilder och annat trevligt kommer - nu ska ett gäng på sex svenskar och en kanadensare ner till piren och se fyrverkerierna!
Gott nytt år kära läsare!
-
UPDATE
-
Världens sämsta fyrverkeri
Världens sämsta fyrverkerier - jag skojar inte! Jag hade tuffare grejer min påse med smällare när jag var tio. Det var det kortaste, mjäkigaste och mest patetiska jag någonsin sett. E-Type har tio gånger häftigare pyroteknik när han står på scen i melodifestivalen - och fyrverkerierna vid Båtafjorden i Bua på Valborg är nog 100 gånger bättre.
Vilketsom var det ganska häftigt att kolla på folket, jag tror hela Hongkongs befolkning var ute och räknade ner, samt kopiösa mängder turister. Det var lite väl mycket folk i rörelse för att man skulle känna sig helt bekväm - avpärrningar Det var dock grymt kul att räkna ner till tolvslaget med sina landsmän - faktum är att även kanadensaren har svenskt pass och medborgarskap på grund av sin mor, även om han inte kunde ett ord svenska...
Nyårsafton i Hongkong
Naturligtvis hittades det på massa trevligt innan fyrverkerierna. Jag, Fabian och en till svensk kille här på hostellet tog båten över till Hongkong Island och strosade runt vid skylinen. Riktigt häftiga byggnader - och en riktigt, riktigt mysig stad! Vi gillade verkligen området Soho (South of Hollywood Road), och tyckte att det vore ett fint ställe att käka på till kvällen.
-
Mycket riktigt lämnade vi hostellet i gemensam trupp vid 6-tiden. Vi käkade nyårsmiddagen på en libanesisk restaurang - godaste jag ätit på länge! Grilled mix - lamm, kyckling och nötkött. Tummen upp!
-
Härefter begav vi oss tillbaka mot vår sida av vattnet, drog en sväng om hostellet och begav oss sedan ner mot fyrverkerierna innan 11. Förmodligen var detta någon timme för sent, då det redan var någon miljon eller två som gått före oss för att se fyrverkerierna från den bästa platsen. Trots halvkassa platser och ett helkasst fyrverkeri blev det ett riktigt trevligt nyår bland sina landsmän!
-
Till sist vill jag återigen önska er alla ett riktigt gott nytt år!
-
Färjeläget.
Biljettpengen.
Skylinen på Hongkong Island.
"The Glorious Dead - 1914-1918, 1939-1945"
Såna här byggnader har vi i Väröbacka också.
Byggnadsställningar av bambu!
Kontraster!
Halvhögt bygge.
Chung King Mansions - Hongkongs stolthet!
Skylinen från Kowloon-piren.
Skylinen från Kowloon-piren.
The International Commerce Centre (ICC), 484 meter högt.
The International Commerce Centre (ICC), 484 meter högt.
Camp Sweden!
Färjeläget på Hongkong Island.
Skyline, Hongkong Island.
Skyline, Hongkong Island.
Jackie Chan!
Lite trängsel på väg mot fyrverkerierna.
Läskigt mycket folk. Tydligen gick det illa för några år sen och ett antal personer trampades ihjäl.
Bruce Lee-staty.
Kassa fyrverkerier.
Lite folk.
Finn ett fel.
-
Over and out.
/Sam

Kommentarer
Postat av: EMIL M

daeee sådernna byggnater deä e i källstorp

2010-01-08 @ 20:31:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0