Dag 22 - Äntligen framme i Mongoliet

Godkväll!
-
Det är natt, klockan är snart 4 lokal tid. Skall upp om dryga 3 timmar...
Ögonlocken är tunga och jag ber om ursäkt för att inlägget kommer vara rörigt. Jag har ägnat en hel del timmar åt att fixa med blogginläggen från järnvägen och annat som jag inte orkat eller kunnat ta tag i. Som ni märker är det många nya inlägg på samma gång, men om ni går ner till inlägget om är skrivet med fet text och jobbar er uppåt därifrån så är ni snart i mål! Jag skall nämligen ut på stäppen imorgon, så några nya blogginlägg kommer inte än på ett bra tag - därför har jag gett er läsning för ett par dagar nu!
-
Nåväl, Mongoliet var det. Landet som man visste skulle bli annorlunda men som man kanske inte hade några större förhoppningar på. Spända av förväntan klev vi av stationen i huvudstaden - och möttes av en bitande kyla och en trevlig hostelvärdinna som erbjöd gratis transfer. I den kylan, samt ett pris på 6 dollar natten inklusive frukost, dröjde det inte länge innan vi satt i bilen.
-
Dagen kunde inte ha börjat bättre, vi bokade en femdagarstur med ridning och boende hos nomadfamiljer ute på stäppen. Ridning ingår såklart också!
Då vi kommer hem från turen på lördag kväll och beger oss till Peking på söndag morgon (där jag kanske möter upp med storebror Martin!!!) var det här vår enda chans att se Ulan Bator.
-
Vi möttes av strålande solsken och underbart vinterväder. Bland annat så begav vi oss upp till en utsiktspunkt, såg en gigantiskt Buddhastaty och besökte även en del munkkloster, vilket var riktigt intressant. Här får ni njuta av lite vackra bilder!
-
Ganska vackert!

Det här kan vara min favoritbild från resan! På bilden syns Fabian och en dunjacka.

Ashley och Katie på bilden, inte mig och Fabian.

Väröpojk i Mongoliet.

Fyra ganska välmående världsresenärer.
-
Efter lunch begav vi oss mot ett buddhistkloster i staden. På vägen träffade vi på sprudlande gossar, som verkade väldigt fascinerade över mitt tämligen omongoliska utseende. De ställde mer än gärna upp på två kort, som jag bjuder på här. Efter fotograferingen ropade de glatt "Byebye" och sprang vidare...
Svininfluensan har nått Mongoliet, därav ansiktsskydden. Alla skolor är stängda och alla restauranger och dylikt måste stänga klockan 21...

Jag misstänker att det här kan vara den mongoliska versionen av Samuel och Per, eller vad tror ni?
-
Efter mötet med gossarna begav vi oss mot templet, där de hade ännu en massiv buddhastaty. Pojkarna gjorde däremot ett mycket större intryck än allt guld...
Guld, guld, guld...
-
Over and out.
/Sam

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tjena Brorsan!



Bra jobb med bloggen. Den är rolig och fina bilder är det också. Är alla från din kamera? Är du nöjd med den?

Fortsätt på det här viset så behöver inte jag resa den rutten för det känns nästan som jag är med på resan.

Och sen behöver du inte ha bråttom hem för jag kommer ha att göra innan jag har hunnit se igenom din filmsamling, som just nu befinner sig i Horred. Jag har inte hunnit ta ditt grafikkort än men det ryker nog till helgen skulle jag tro.



Ha det bra och hälsa Martin!

2009-11-16 @ 21:58:27
Postat av: Malmen

Riktigt goa inlägg igen! Bra jobbat, blir sugen. Men frågan är om jag inte vill åka under sommarmånaderna så jag slipper snö i ansiktet när jag sover. Sedan blev jag även intresserad av att uppleva inlandskattegatt, kanske kan bli ett stopp där. Tydligen har de en speciell sorts säl som inte finns nån annanstans. Sevärt. Men man kan ju inte hinna med allt.

2009-11-17 @ 11:41:49
Postat av: Ida

Hej! Nu har jag hittat och läst din blogg.. Kul läsning..

Man blir ju sugen på att resa, men håller med föregående talare att på sommaren verkar de skönare..!

Ha de fortsatt bra

2009-11-17 @ 19:53:47
Postat av: Hanna

Vilka underbara bilder på er och utsikten! Wow! Ta hand om mannen min i Kina, han kan behöva lite guidning..... :-) Känner jag honom rätt så vill han bara gå och shoppa......

2009-11-17 @ 23:21:44
Postat av: Samuel

Daniel: Tackar! Japp, alla är från min kamera och den funkar hur bra som helst. Synd att jag inte kan ladda upp filmer bara, ska däremot ta och klippa ihop en långfilm när jag kommer hem, så får det bli lite filmvisning. Ser till att filma lite från varje stopp - blir nog häftigt att klippa ihop allt sen!



Angående rutten så är det väl inget jag skulle göra om, men jag är oerhört glad att jag gjort den. Vill tillbaka till St Petersburg någon gång, fiskesemester till Mongoliet vore ju något med. Kina om våren hade varit grymt det med! Ha det!



Malmen: Härligt att du gillar det hela, hoppas du fortfarande hänger med! Ja, sommartid är att rekommendera. Dock får man väl räkna med ganska mycket mer turister då, men det är inte så kul att frysa konstant heller. Ja, Bajkalsjön hade varit häftig att åka till på sommaren.

Befinner mig ju i Kina nu, byggnader är väldigt kalla såhär års, känns inte som dom prioriterat isolering vid bygget. Sitter och fryser inomhus nu igen, men man börjar bli van... Hoppas allt står bra till därhemma!



Ida: Hej! Kul att du hittat hit. Hoppas du fortfarande tittar in ibland. Ja, resa är grymt! Hade varit kul att vara hemma under julen bara. Ja - sommaren är att rekommendera!



Hanna: Tack så mycket! Förmodligen några av resans finaste bilder, so far :)

Hahaha, ja, shopping blir det gott om - nu på lördag igen! :) Ska se till att han inte köper för mycket...

2009-12-17 @ 13:30:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0