Dag 103 - Mina drömmars Sydney

Morsning!
-
Till att börja med vill jag säga en sak - det känns oerhört bra att vara tillbaka i västvärlden igen. Jag kan gå in i katedraler, gå på museer och till och med strosa runt i en botanisk trädgård - helt gratis! Man är till och med öppna med hur illa urinvånarna blivit behandlade, man erkänner helt enkelt att det har tagits beslut som inte är bra (vilket inte är fallet i det stora röda landet jag spenderade 1½ månad i...)
Dessutom ser folk mig inte som ett vandrande dollartecken - och vet ni vad? Det finns mjölk och långa, blonda människor!!!

-
Vaknade upp i Sydney efter en god natts sömn på bussen. Var lite halvvilse när jag kom dit, men begav mig efter tips nerför gatan i jakt på boende. Tilda och Amanda befann sig i Sydney för tillfället, och utan att direkt leta stod jag utanför deras hostel efter nån minut. Checkade in, träffade på fruntimren och sen stack jag och handlade frukost med dem.
-
Efter att ha förätit mig på Cornflakes med kall mjölk och gott bröd, begav jag mig senare ut på egen fot och såg mig runt i staden. Det dröjde inte många minuter innan det förväntade skedde - det var i stort sett kärlek vid första ögonkastet. Gröna parker, perfekt temperatur och mysiga gator som fick det hela att kännas som en genuin småstad i storskaligt format. Det engelska arvet är inte svårt att lägga märke till, då gatorna har namn som "Liverpool Street" och "Oxford Street". Jag lovade mig själv att någon gång i livet göra ett långstopp i denna stad.
-
Fastnade en bra stund på Anzac-monument, en slags hyllning till alla de stupade militärer från Australien och Nya Zeeland som kämpat i krig långt hemifrån under den brittiska kronan. Oerhört intressant att läsa om det från deras synpunkt, något som aldrig togs upp i skolböckerna därhemma. Promenerade även runt i den botaniska trädgården och fotade lite, bland annat fastnade en hel här av fladdermöss på en del bilder. Operahuset fick även sin beskärda del av minneskortet.
-
Efter att ha strosat runt i botaniska och det charmiga området The Rocks, satte jag mig på bussen hem till hostellet. På agendan för kvällen stod ett efterlängtat biobesök - jag var som en liten barnunge när jag äntligen skulle få åtnjuta till högkvalitativ underhållning som inte var på chingchong-språk.
-
Sherlock Holmes föll valet på, efter att ha blivit lite smått vansinnig över biografens ockerpriser. 40 spänn för en bit choklad känns ganska främmande, speciellt då man kunde köpa choklad för 1 krona stycket i Kina...
-
Första delen av filmen och slutet var fantastiskt spännande, dessvärre befinner sig allt dessemellan i en gråzon. Alltid samma story, så fort godiset är slut så dröjer det en halvminut innan jag snarkar. Jag kan bara inte hålla mig vaken. Ni ska bara veta hur många gånger jag somnat med datorn i famnen, sängen eller på flyget och vaknat och insett att batteriet är nästintill slutkört och skärmen täckt med något i stil med "<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<"...

Sydney Town Hall, Australia.

George Street, Sydney, Australia.

Tilda och en glad Samuel med nyinköpta Cornflakes. George Street, Sydney, Australia.

UNDERBART!!!

Nästan en flashback till min egna barndom. Sydney, Australia.

Crown Street Public School, founded in 1879. Sydney, Australia.

Hyder Park. Sydney, Australia.

Hyde Park, Sydney, Australia.

Anzac War Memorial, Hyde Park, Sydney, Australia.

"Iraqi Most Wanted" - card game from the Iraq War. Ace of Spades - Saddam Hussein. Anzac War Memorial, Hyde Park, Sydney, Australia.

Anzac War Memorial, Hyde Park, Sydney, Australia.

Sydney Tower, Sydney, Australia.

S:t Marys Cathedral, Sydney, Australia.


S:t Marys Cathedral, Sydney, Australia.

S:t Marys Cathedral, Sydney, Australia.

Sydney Tower, Sydney, Australia.

Art Gallery of New South Wales, Sydney, Australia. Strosar man förbi och det är gratis kan man ju lika gärna gå in, eller hur?

"Please walk on the grass?!?!" Jag trodde knappt det var sant. I Kina blev jag ju ivägjägad när jag äntligen hittade en liten grästäckt park...
Royal Botanic Gardens, Sydney, Australia.

Bats - Royal Botanic Gardens, Sydney, Australia.

Curious bat - Royal Botanic Gardens, Sydney, Australia.


More bats... Royal Botanic Gardens, Sydney, Australia.

Royal Botanic Gardens and the Opera House, Sydney, Australia.

Parrots, Royal Botanic Gardens, Sydney, Australia.

"A Swede is tall, blonde, blue-eyed, and wears a wooly hat in the winter" - www.fika.de/typical-swede.html Sydney, Australia.

Sydney Opera House, finished in 1973. Designed by our Danish neighbour Jorn Utzon. (Och vet ni vad? Taket består av 1 056 000 vita, glaserade kakelplattor från Höganäs!)

Goverment House, Sydney, Australia.

The Other Side - Sydney Opera House, Sydney, Australia.

Lite mer Varbergsfolk på bloggen. Amanda, Samuel och Mathilda. (Och nej, hon är inte skapt skev utan gör sig till!)
-

Over and out.
/Sam

Kommentarer
Postat av: Martin

Det där med att somna känner man ju igen :)



/Martin

2010-02-11 @ 14:17:22
Postat av: Ziesta

Åh.. Sydney.. Längtar tillbaka! :-) En fantastisk stad!

2010-02-15 @ 17:51:29
URL: http://www.reseguiden.se/minsida/ziesta/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0