Dag 109 - Auckland

Morsning!

-

Spenderade förmiddagen i huset, där mormorn kom med ett klockrent citat.

"Jag har alltid älskat att flyga. Jag flög första gången när jag var 7, och jag har älskat det sen dess. Jag fick faktiskt en ballongflygning av dom i present när jag fyllde 80! Jag älskade det!" sa hon och pekade på mamman i huset.

"Ja, det stämmer mamma. Vi kanske skulle ge dig en bungeejump i present nerför tornet när du fyller 90?" sa mamman i huset, och syftade på tornet i Auckland som ni sett på flera på bilder.

"Ja, det vore nåt! Faktiskt så...(nämner någon bekant som hoppat bungeejump)" sa mormorn och sken upp.

"Ja, men mamma! Hon var inte 90, hon var ganska mycket yngre. Det skulle förmodligen ge dig en hjärtattack!" sa mamman allvarligt.

"Ja... det skulle det nog." sa mormorn och tittade ner lite ledsamt i marken.

-

Första delen av eftermiddagen spenderades på muséet, eftersom jag bara såg första våningen sist. Fanns en hel del intressant - bland annat en avdelning om vulkaner, en om Nya Zeelands djurliv och så en stor avdelning om första och andra världskriget. Återigen ganska intressant att se saker från denna sidan världen - till exempel slogs var sjunde brittisk man i första världskriget, medan var femte Nya Zeeländare slogs på britternas sida...

Hade ju även tänkt att se klart filmen om Hillarys Everestbestigning, men denna fanns inte kvar.

-

Vid 3-tiden hämtade mamman och mormorn upp mig, de ville visa mig Aucklands omgivningar, vilket jag inte sa nej till. Riktigt vackert får jag säga! Väldigt kuperad terräng med häftiga utsikter. Vi åkte även ner till en strand, med nästintill svart sand, på grund av all vulkanisk sten i området.

Drog oss hem lite senare på eftermiddagen efter att ha åkt en bra stund, jag fick se en hel del av stadens omgivningar. På vägen hem kom ännu ett härligt citat, när ett gäng killar i min ålder roade sig med att vinka till den gamla tanten i baksätet.

"Ja, dom vinkade så då vinkade jag ju tillbaka. Jag visste ju att jag var säker härinne!" sa hon halvkaxigt. "Och han visste att han var säker med!" sa hon, lite smått hotfullt. Jag vill bli likadan när jag närmar mig 90.



Auckland War Memorial Museum, New Zealand.

Auckland War Memorial Museum, New Zealand.

Auckland is surrounded by volcanoes, not all extinct...
Auckland War Memorial Museum, New Zealand.


The day before his death, caused by a volcano...
Auckland War Memorial Museum, New Zealand.

The guy from the Pompeji eruption. Auckland War Memorial Museum, New Zealand.


Kiwi bird! Auckland War Memorial Museum, New Zealand.

Albatross. Auckland War Memorial Museum, New Zealand.

Auckland in the 1890's. Auckland War Memorial Museum, New Zealand.

Auckland War Memorial Museum, New Zealand.

German torpedo from WW2. Auckland War Memorial Museum, New Zealand.

A not so charming trio. Auckland War Memorial Museum, New Zealand.

Auckland War Memorial Museum, New Zealand.

Beautiful! Auckland War Memorial Museum, New Zealand.

Auckland War Memorial Museum, New Zealand.

Auckland War Memorial Museum, New Zealand.

Auckland surroundings, New Zealand.

Auckland surroundings, New Zealand.

Auckland surroundings, New Zealand.

Auckland surroundings, New Zealand.

Auckland surroundings, New Zealand.

-

Over and out.

/Sam





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0