Dag 113 - The Tongariro Crossing

Morsning!

-

Bussen till Tangariro skulle avgå klockan sex. Tio över sex hörde jag en holländare ropandes mitt namn, långt bort i fjärran. Flög upp ur sängen och insåg att jag snoozat i en timme, trots att jag hade fem alarm... I och med att jag är ganska bra på att sova hade jag som tur var lagt mig med kläderna på, så jag greppade min lilla ryggsäck och min matkasse och sprang på bussen yrvaken. Upptäckte där att jag hade fått med mig dator och hela kittet, samt mat för kvällen och frukosten därpå. Dumpade av grejerna hos chaufförren, och begav mig ut i det halvkassa vädret med de få kläder jag fått med mig. Jag har ju släpat på mina regnkläder ända sen Kina, just därför att ha dem till de Nya Zeeländska vandringarna...

-

Vädret var riktigt urkasst, regnet och blåsten gjorde det till en mindre trevligt vandring. En hel del scener till Sagan om Ringen spelades in här, och det var just på Mount Doom vädret var som värst. Var lite dum och stannade upp bakom en klippa, i hopp om att vädret skulle bättras på. Det gjorde det inte, och när jag väl rörde på mig var det ganska svinkallt. Träffade på två hyggliga vandrare som lånade ut lite grejer, och när jag väl kom över krönet och i lä för vinden blev det genast varmare. Ytterliggare nån halvtimme senare sprack det upp, och den sista halvan av vandringen var vädret riktigt trivsamt. Vulkanisk aktivitet fanns det ganska gott om i området - det rykte, pyste och luktade sulfatmassabruk lite varstans. Dessvärre var sikten ganska begränsad uppe på vulkantoppen, som ni kanske ser på bilderna ovan. Tydligen ska vandringen vara bland de vackraste i världen, men idag påminde den mest bara om ett ogästvänligt Mordor...












Over and out.

/Sam


Kommentarer
Postat av: Anonym

what an amazing life you have!!!!

2010-02-22 @ 01:35:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0