Dag 137 - Fishing competition in Lake Tekapo

Morsning! (CHECK OUT ALL THE NEW PICS FROM DAY 134)

-

Klev upp i ottan för att dra drömfisken, vilket gick sisådär i båda fallen. Hade tydligen lyckats snooza på fem alarm i 50 minuter i mitt dormrum, vilket inte var alltför populärt. Hade en lite äldre engelsk tjej i rummet som tydligen inte uppskattade Slagsmålsklubben klockan 5 morgonen...

-

Vid sjutiden var jag nere vid vattnet och såg dagen gryna, dessvärre var det helt galet kallt.

8 timmar senare kunde jag stämpla ut, och endast haft en öring som följde efter draget. Sjön är konstgjord och för tillfället släpptes inget vatten ut ur kanalen, men bakom kraftverksluckorna hade en liten damm bildats där en hel del fisk hade fastnat. Jag räknade till knappa 30-talet lättfångade öringar i den lilla gölen, varav ett par säkert låg på 2-3 kilo. Dessvärre var fisket där ganska förbjudet...

-

På kvällen var det prisutdelning och grillning för alla i tävlingen. 120 hade varit med, och 59 fiskar hade landats. Tyngsta fisken var på blyga 1.6 kilo - vårt öringfiske på västkusten kanske inte är så pjåkigt ändå!

Gott om fisk fanns det att äta, och mängder av priser delades ut. Riktigt trevligt! Träffade även på två killar på prisutdelningen som jag träffat på nere vid vattnet. De bor i Christchurch, som är nästa stopp på resan. De tog mig gärna ut på en fisketur i Christchurch, tydligen är laxfisket bra där. Att guida ut en svensk på fiske skulle tydligen vara en ursäkt god nog att slippa hushållssysslorna för en kväll.

 

"Sam, SAM, all the way from Sweden, I mean SWEDEN - He's out there all alone by the rivermouth, lost and cold. He'll probably drown if we don't go out there and fish with him" sa den ene utav killarna, och låtsades att hans fru stod framför honom.

"Yeah, noway that they'll say no to that. That's a great excuse - which is exactly what we're looking for" fyllde hans kompis i, och gav mig deras nummer. Finns inga härligare människor än Kiwis!

-

Resten av kvällen spenderades i en sackosäck på hostellet med lite U2 i öronen.

Förövrigt måste jag säga att jag aldrig har varit i ett land där någon sport varit så dominant som rugbyn är här eller där något landslag varit så älskat som det Nya Zeeländska rugbylandslaget, All Blacks. Intresset är så galet stort att det inte går att föreställa sig om man inte varit här...

Lake Tekapo, New Zealand.

Trout, trout, trout!

Lake Tekapo, New Zealand.

Lake Tekapo, New Zealand.

Trout, trout, trout.

The boat fell off the trailer...

-

Over and out.

/Sam


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0