Dag 5 - Eremitaget

Godkväll! (Blogginlägget skrevs igår men läggs först upp nu, om ni undrar)

Maffigt!

Dagen har spenderats i Eremitaget, som kan ha varit bland det mäktigaste jag skådat.
När man läste om revolutionen i skolböckerna fick man veta att tsarfamiljen hade det väldigt bra ställt - men det här var bortom allt jag kunnat tänka mig. 1001 rum, varav många är utsmyckade från golv till tak och hyser några av de största konstnärerna. Allt detta har varit en privat konstsamling...
Dessvärre blev detta nästan för mycket, det var svårt att uppskatta all konst när man tänkte på att alla dessa skatter tillhört en enda familj. Naturligtvis var det häftigt att se på Michelangelo, Rembrandt och Picasso men det blev helt enkelt lite för mycket för att ta in. Ändå visar de bara en tiondel av all konst de har...
Återigen låter jag bilderna tala för sig själva, känns ganska svårt att försöka förklara denna prakt med ord.
Man kanske inte vill ha ett svärd i den?
Ganska vackert utsmyckad sköld.
Fabian smälter väl in!
Fabian smälter väl in i möblemanget.
....:)
...                                               Dessa slumrande damer vaktade varje rum.
Ganska vackert!
Ännu ett vackert rum:)
Mamma, glöm fondväggen i det nya rummet - jag har högre krav nu!
Fabian beundrar konsten.
Dopfunt för amerikanska barn?
=)
Sånt här bord ska jag ha som skrivbord i min studentlya...

Michelangelo.

Rembrandts målning, föreställandes den förlorade sonen...

Fabian i ett av de två rummen med Picassomålningar...
Ganska många kilometer har lagts under våra fötter idag, och för Fabian som inte riktigt håller vältränad b-lagsklass har detta resulterat i problem med benhinnorna. Sightseeingen fortsätter dock som vanligt imorgon, vi kommer även att flytta till ett annat hostel som är ganska mycket billigare men som även verkar vara ganska mycket bättre. Det tycks även var lite strul med att få biljetterna till Mongoliet, på tågstationen påstod de att det inte gick något tåg när vi ville åka. Efter att ha bett receptionisten på hostellet kolla upp tågtabellen verkar det dock som om vi kommer iväg till Mongoliet när vi har tänkt det, nämligen den 10:onde november. Förövrigt var det -16 grader i Mongoliet idag....
-  Tack för alla sköna kommentarer förresten!
/Samuel

Dag 4 - S:t Petersburg

Dag 4
Idag är en glädjens dag gott folk!
Efter dryga 3 timmars sömn (i ett korus av oerhört högljudda bulgariska snarkningar) gick jag upp vid 5-tiden för åka med tåget till S:t Petersburg.
Allt gick enligt plan, och för att göra min hulda moder stolt kan jag berätta att vi faktiskt var där 20 minuter innan avgång!
Väl på tåget började nervositeten smyga sig på, jag har läst och hört om många som tvingat muta sig in i Ryssland och det blev inte bättre när gränsvakterna började rota igenom folks bagage.
Det var ingen fara på taket skulle det visa sig - allt har gått enligt plan och om en halvtimme (Kl 2, Moskvatid) åker vi in i S:t Petersburg!
Landsbygden längs med vägen har varit vittnat om fattigdom och husen har varit rejält nergångna, det märktes en ganska tydlig skillnad när man åkte över gränsen hit från Finland. Det känns ändå bra att se lite mer av Ryssland än S:t Petersburgs och Moskvas välputsade fa
Idag är en glädjens dag gott folk!
På väg mot S:t P!
Tåget mot S:t Petersburg
Kallt?
Landsbygden längs med vägen har varit vittnat om fattigdom och husen har varit rejält nergångna, det märktes en ganska tydlig skillnad när man åkte över gränsen hit från Finland. Det känns ändå bra att se lite mer av Ryssland än S:t Petersburgs och Moskvas ganska välputsade fasader...
Update:
Klockan är nu 21.40 lokal tid. Vi sitter på hostellet och tar det lugnt efter ganska många timmars promenad genom S:t Petersburg. Det kyrilliska alfabetet underlättar inte när man är lite lost, men efter att ha frågat oerhört många personer och även fått personlig guidning av ett flertal (vissa guidade oss åt fel håll dessvärre...) hittade vi äntligen fram till adressen vi hade. Dessvärre visade det sig då att hostellet flyttat till en annan adress, och ytterliggare ett par kilometer fick läggas under våra fötter innan vi hittade boendet. Det var fullt under helgen, men vi fick sova två nätter här i alla fall.
Vy från en gångbro
Utsikt över floden Neva och Peter-Paulkatedralen.
På väg mot hostellet fick vi se en hel del av S:t Petersburgs prakt, höjdpunkten av det vi gick förbi var väl Spas-na-krovikatedralen, eller Uppståndelsekyrkan som den heter på svenska. Jag låter bilden tala för sig själv, ord känns ganska överflödiga...
Maffig!
Uppståndelsekyrkan, där tsar Alexander II mördades 1881.
Imorgon fortsätter sightseeingen, ha det fint!
/Vladimir

Dag 3

Godkväll!
Ska försöka hålla mig kort, skall nämligen upp igen om 5 timmar för att ta tåget till S:t Petersburg. Får be om ursäkt om inläggen saknar styckesindelning, de blir inte riktigt som jag vill när jag väl laddar upp dem...
Vi masade oss upp enligt plan i morse för pianokonserten som var riktigt trevlig. Ljudet var ganska mäktigt får jag säga, har ni tur kommer det ett filmklipp!
Efter detta begav vi oss återigen till donken för att snylta lite på deras trådlösa nätverk.
Resten av dagen spenderades med lite sightseeing. Helsingfors är en ganska grå och alldaglig stad, men lite fint fanns att titta på. När vi sedan skulle gå hem fick vi den första snön på resan, naturligtvis rakt i ansiktet.
Utanför nationalmuseum :)
Två björnar utanför nationalmuseum i Helsingfors...
Naturligtvis var vi beredda på detta, jag hade ju även införskaffat en överdrivet varm vinterjacka. Även om temperaturen ligger runt 0-strecket måste jag ha den uppknäppt för att inte svettas - bra betyg!
Kvällen har återigen spenderats på hostellet, dessvärre hade någon tyckt att min mat såg väldigt lockande ut. Mina nudlar och mitt bröd vilar nu tryggt i någon annans mage och då vi inte ville utsätta oss för mer sibiriska vindar än nödvändigt, delade vi på det vi hade här och fick dras med kurrande magar istället.
Till sist vill jag bara ge lite cred till Gina Tricot. De har allt koll på hur man bygger upp ett varumärke!
Även om jag är tämligen ointresserad av kläder i allmänhet, och damkläder i synnerhet, är det alltid något som får mig att vilja handla där när jag ser deras reklam. Det andas kvalité rätt igenom!
:D
En utav dagens höjdpunkter!

Äntligen påväg!

Hej!

Nu när resan äntligen är igång får jag passa på att tacka alla som småtrackat mig lite och påstått att det aldrig skulle bli något mer än en restresa till Gran Canaria - det känns grymt bra att det blev så mycket mer än så!
Avresan var satt till den 26:e oktober och så blev även fallet. Allt gick enligt plan, efter att ha packat och tagit avsked av folk hela helgen kunde jag till och med unna mig 16 minuters sömn några timmar innan avresan...
En liten avskedspuss till brorsbarnet.
En liten prick jag kommer sakna!

Sista kvällen!
Sista filmkvällen hos Per. Anders hade här lämnat skitfilmen för John Blund, men även han sållade sig till de närmast sörjande.

Måndag den 26:e oktober - en dag att minnas
Efter att Fabians föräldrar kommit ut och lämnat över vårdnaden om honom till mig, skjutsade mina föräldrar upp oss till Göteborg och lämnade över vårdnaden av mig till Fabian. Enligt plan bjöd mor och far sedan på en sista måltid på stationen. När tåget anlände till Stockholm hade jag en bror med familj som väntade på oss för att ta oss en bit mat innan färjeresan. Även dom skötte sitt på den ekonomiska biten - en får tacka!
Stabilt grepp!
Med ett stabilt grepp om brorsbarnet Melina.
Stämningen var faktiskt ganska nedstämd till en början, jag tror resfebern hade lagt sig som en stor klump i magen hos oss båda.
Att bara lämna allt och alla och kasta sig ut i det okända verkade plötsligt ganska skrämmande, samtidigt kändes det väldigt rätt att lämna det vadderade boet för att testa vingarna.
Nu sitter jag här och humöret är på topp i grådassigt Helsingfors. Färjeresan gick kanon; hytten delades nämligen med två härliga stereotyper. Den förste som kommer in i hytten är en indier som är invirad i en salig massa tyger, samtliga i en härligt skrikig pumpafärg. Efter att ha virat av sig ett par kvadratkilometer tyg bad han oss vänligt men bestämt att hålla tyst då det var dags för meditation. Efter att ha mediterat sig svettig var det dags för en dusch, varpå det var dags för lite mer meditation. En riktigt trevlig prick det där.
Då var det dags för den siste personen i 4-bäddshytten att presentera sig - in stiger en smått burdus ryss med en spritflaska i handen. Han nickar menade och hejar lite försynt, innan han snabbt glider ur hytten igen.
Någonting sa oss redan här att vi skulle träffa på en hel del spännande personer, idag har inte varit något undantag. Då vi tillagade middagen i köket fick 3 par japanska ögon syn på mina köttbullar. Med stor förundran i blicken undrade dom vad det var för något spännande jag hade på min tallrik. Efter att vi svarat meatballs får vi ett unisont "Aaaaaahaaaaa- Miiiiiiitbaalllss" som svar. Begeistringen var fortfarande lika stor även efter att jag delat med mig av mina något vidbrända bollar...
Om några timmar ska vi masa oss upp till en pianokonsert i Tempelplatsens kyrka i morgon bitti. Akustiken skall vara väl värd ett besök är det sagt. Det återstår att se, målet just nu är att inte slå sig alltför hårt om man skulle somna och framförallt, att hitta dit.
Hösttecken?
Over and out.
/Samuel

Välkommen till min nya blogg!