Dag 58 - Tåg till Xiamen

Morsning!
-
Tågresa
Efter en natt med ganska kass sömn vaknade jag upp i gryningstimman. Från min brits kunde jag se hur solen skingrade dimman över risfälten, det var en ganska vacker syn. Under natten hade vi rört oss långt bort från de tätt befolkade områdena i Shanghaitrakten och ut på den kinesiska landsbygden. Det var som att åka 100 år bakåt i tiden under några timmars sömn.
Vi hade ju dessutom kommit ganska långt söderut under natten, så vädret hade förändrats till det bättre och fortsatte att göra så under dagen. Stora delar av resan följde en flod, vilket gjorde att det var ganska vackra vyer från tågfönstret. Jag spenderade dagen med att skriva ikapp lite, läsa, äta choklad och såklart fota en hel del.
Xiamen/Gulangyu
Väl framme i Xiamen hittade vi ett Walmart. Lyckades få tag i mjölk som smakade helt okej, så nu känns det lite bättre att fira jul. Vårat boende skulle ligga på en ö utanför Xiamen, dessvärre var det lite problem med att få en taxi som ville ta oss dit. Vi fick hjälp av en trevlig lokalbo, som fick tolka lite på kinesiska. 15 minuter senare var vi nere vid färjeläget, och efter ytterliggare fem minuters resa med färjan var vi på ön Gulangyu. Riktigt mysig ö, all trafik är förbjuden vilket är ganska skönt. Något turistigt, men nog skall det kunna bli en mysig jul här trotsallt.
Hemlängtan
På tal om julen så är det här första gången jag kan erkänna att jag har lite hemlängtan. När vädret var som det var under resan, soligt och 10-15 plusgrader, då önskade man dessutom att man kunde åka hem till byn en vårdag för att spela lite boll. Samtidigt som jag begrundade en av de vackraste tågresorna i mitt liv, tänkte jag på den lilla hembyn 850 mil därifrån. Jag hade lite Winnerbäck  i öronen där jag satt, och jag får nog ta och låna en rad från den rödlätte trubaduren; Det är lätt att bli blödig och nostalgisk fast man bara bytt miljö.
100% vattenånga.
Från vårat fönster har vi denna vackra utsikt
Utsikt in mot Xiamen, bilden tagen från hamnplan i Gulangyu.
Utanför ingången till något stort akvarium här på ön.
Passade på att leka lite med min nyinköpta, och i Sverige totalförbjudna, laserpenna.
-
Over and out.
/Sam
Efter en natt med ganska kass sömn vaknade jag upp i gryningstimman. Från min brits kunde jag se hur solen skingrade dimman över risfälten, det var en ganska vacker syn. Under natten hade vi rört oss långt bort från de tätt befolkade områdena i Shanghaitrakten och ut på den kinesiska landsbygden. Det var som att åka 100 år bakåt i tiden under några timmars sömn.
Vi hade ju dessutom kommit ganska långt söderut under natten, så vädret hade förändrats till det bättre och fortsatte att göra så under dagen. Stora delar av resan följde en flod, vilket gjorde att det var ganska vackra vyer från tågfönstret. Jag spenderade dagen med att skriva ikapp lite, läsa, äta choklad och såklart fota en hel del.
-
Väl framme i Xiamen hittade vi ett Walmart. Lyckades få tag i mjölk som smakade helt okej, så nu känns det lite bättre att fira jul. Vårat boende skulle ligga på en ö utanför Xiamen, dessvärre var det lite problem med att få en taxi som ville ta oss dit. Vi fick hjälp av en trevlig lokalbo, som fick tolka lite på kinesiska. 15 minuter senare var vi nere vid färjeläget, och efter ytterliggare fem minuters resa med färjan var vi på ön Gulangyu. Riktigt mysig ö, all trafik är förbjuden vilket är ganska skönt. Något turistigt, men nog skall det kunna bli en mysig jul här trotsallt.
-
På tal om julen så är det här första gången jag kan erkänna att jag har lite hemlängtan. När vädret var som det var under resan, soligt och 10-15 plusgrader, då önskade man dessutom att man kunde åka hem till byn en vårdag för att spela lite boll. Samtidigt som jag begrundade en av de vackraste tågresorna i mitt liv, tänkte jag på den lilla hembyn 850 mil därifrån. Jag hade lite Winnerbäck  i öronen där jag satt, och jag får nog ta och låna en rad från den rödlätte trubaduren; Det är lätt att bli blödig och nostalgisk fast man bara bytt miljö.
-
Over and out.
/Efter en natt med ganska kass sömn vaknade jag upp i gryningstimman. Från min brits kunde jag se hur solen skingrade dimman över risfälten, det var en ganska vacker syn. Under natten hade vi rört oss långt bort från de tätt befolkade områdena i Shanghaitrakten och ut på den kinesiska landsbygden. Det var som att åka 100 år bakåt i tiden under några timmars sömn.
Vi hade ju dessutom kommit ganska långt söderut under natten, så vädret hade förändrats till det bättre och fortsatte att göra så under dagen. Stora delar av resan följde en flod, vilket gjorde att det var ganska vackra vyer från tågfönstret. Jag spenderade dagen med att skriva ikapp lite, läsa, äta choklad och såklart fota en hel del.
-
Väl framme i Xiamen hittade vi ett Walmart. Lyckades få tag i mjölk som smakade helt okej, så nu känns det lite bättre att fira jul. Vårat boende skulle ligga på en ö utanför Xiamen, dessvärre var det lite problem med att få en taxi som ville ta oss dit. Vi fick hjälp av en trevlig lokalbo, som fick tolka lite på kinesiska. 15 minuter senare var vi nere vid färjeläget, och efter ytterliggare fem minuters resa med färjan var vi på ön Gulangyu. Riktigt mysig ö, all trafik är förbjuden vilket är ganska skönt. Något turistigt, men nog skall det kunna bli en mysig jul här trotsallt.
-
På tal om julen så är det här första gången jag kan erkänna att jag har lite hemlängtan. När vädret var som det var under resan, soligt och 10-15 plusgrader, då önskade man dessutom att man kunde åka hem till byn en vårdag för att spela lite boll. Samtidigt som jag begrundade en av de vackraste tågresorna i mitt liv, tänkte jag på den lilla hembyn 850 mil därifrån. Jag hade lite Winnerbäck  i öronen där jag satt, och jag får nog ta och låna en rad från den rödlätte trubaduren; Det är lätt att bli blödig och nostalgisk fast man bara bytt miljö.
-
Over and out.
/Sam

Kommentarer
Postat av: Sverker Albertsson

Samuel och Fabian,



God Jul och Gott Nytt År!



Verkligen kul att förja Er resa på Backpackpackers!



Hälsar Sverker

2009-12-23 @ 11:26:24
Postat av: Morgan

I Värö har vi en vit jul så även i hela Sverige vilket inte varit fallet sedan -01. Att du har hemlängtan är ju något positivt,längtan hem till något man saknar.Snö och kyla fick ni väl nog av på den Mongoliska stäppen så då är det väl andra saker som "drar hemåt".

Vi har det bra och önskar av hela vårt hjärta att ni får en bra julhelg även om den inte blir som vanligt för varken er eller oss här hemma.

Många julkramar.

Pappa och Mamma

Hälsa Fabian



2009-12-23 @ 21:52:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0