Dag 61 - Juldagen i Taiwan

Morsning!
-
Land 21
Steg upp i ottan för att ta en färja över till en Taiwanesisk ö här i närheten. Vi kunde helt enkelt inte missa chansen att få en ny stämpel i passet för lite drygt 300 spänn tur och retur, så vi valde att spendera en dag på ön Kinmen.
Efter att ha missat den första färjan steg vi på båten halv tio. En timme senare var på Taiwanesiskt land. Allt ser ut som i Kina, förutom att folk här var fetare och tycktes ha mer pengar. (En annan sak var att mopederna gick på bensin istället för el - kinesiska regeringen har tydligen infört lite bra saker för de som väljer att åka eldrivet. Frågan är ju om smutsig el från kolkraft är bättre än moderna förbränningsmotorer, men det där ämnet förtjänar en egen blogg.)
Vädret var även idag fint, vi spatserade runt lite på gatorna i gamla stan. Käkade en god middag, letade frenetiskt efter ett vykort att skicka till Tobbe, tappade bort min plånbok med kreditkortet och satte oss ner på något slags Internetkafé och spelade avslappnande pangpang-spel.
-
Det finns en 100-klubb för de som är välberesta, kravet för att kunna tillgodoräkna sig ett land är att man har spenderat minst 6 timmar i det. Flygplatser och dylikt räknas inte, utan det är innanför passkontrollen klockan börjar ticka. Klockan 10.43 idag på morgonen kom jag ut ifrån passkontrollen i Kinmen - 6 timmar och 7 minuter senare gick jag in genom densamma, ett land rikare i tävlingen mot Tobbe...
-
Kvällen gick mest åt att försöka hitta min plånbok, även om det känns ganska kört. Finns dock en chans att den har hamnat i en taxi eller att en vänlig själ lämnat den till polisen, så hotellet vi bott på väntar lite samtal imorgon. Hoppas på det bästa!
-
Förövrigt beger vi oss mot Macao imorgon, österns Las Vegas. Det kanske var bäst att kortet försvann idag ändå...
Färjeläget.
Taiwanesisk Pridefestival? Förberedelser inför kortegen.
En av hundratalet bilar i en gigantisk kortege. Har dessvärre inga roliga foton, jag filmade hela paraden som tog sisådär 20 minuter totalt. Väldigt oväntat och underhållande!
Ett litet tempel på en bakgata.
Så här glad kan man vara om man fått en taiwanesisk stämpel i passet!
Ikväll var det en DVD-konsert som gällde på gatan. Jag och ett gäng kineser glodde och lyssnade på "Live in Bucharest" med Michael Jackson. Anders, du skulle vart med!
-
Over and out.
/Sam

Kommentarer
Postat av: Martin

Än så länge tar du inte mig, är uppe i 27-29 länder tror jag :) lite beroende på hur man räknar.



Inkluderas tex Vatikanstaten, Hong Kong, etc?



29 länder är inklusive de ställena...



/Martin



2009-12-25 @ 20:34:45
Postat av: Tobbe

Kör på grabben....går du om mig tar jag tjänstledigt i ett par år...då jäklar : )

2009-12-27 @ 02:28:59
Postat av: anders

haha, de gick hemma på tv4 + om du undrar! har sett den ett antal gånger men man hittar alltid nått nytt när man ser konserten =) sköt om dej gubben!



/ANders

2009-12-27 @ 23:50:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0