Dag 6 - St Petersburg

Dagen har spenderats med ännu mera sightseeing, samt flytt till ett annat hostel. Detta var ett bra drag, det är tusen gånger mysigare och vi har redan träffat på en brittisk kille och ett annat brittiskt par som ska göra samma resa som oss, dvs transsibiriska och sedan vidare till Tibet och Nepal. Hann bara träffa den brittiske killen i en kvart, men han fick min mail och skulle höra av sig om han lyckades fixa biljetterna till Mongoliet på plats i Moskva.
-
På väg mot hostellet såg vi ett gäng tattarflickor (Fabian tycker att zigenarpack är ett bättre ordval, men jag väljer att vara lite mer nyanserad och fördomsfri i mitt ordval...) som skaffade sin lön för dagen. Det gick läskigt fort för dom att söka upp sitt offer, störa personen i fråga en aning för sedan rota igenom väskan. Jag försökte skrika till lite, men Fabian hejdade mig ganska snabbt (som tur var...). Det dummaste man kan göra i den här staden är att göra väsen av sig, speciellt som västerlänning.
Efter att vi väl hittat till vårat hostel begav vi oss på en liten sightseeing. Målet var S:t Isakskatedralen, som minst sagt var en mäktig syn! Vi började med att gå upp på en avsats halvvägs upp på katedralen, varifrån vi hade en fantastisk utsikt över S:t Petersburg i solnedgången.
Uppe på St Isakskatedralen.

Den här borde platsa på ditt skrivbord morsan!

Återigen känns ord så otroligt överflödiga, det finns ingen mening för mig att försöka skriva ner alla intryck i ord, samtidigt kan inte bilder göra den här staden rättvisa. Hoppas däremot att bilderna ska ge er en liten hint om vad det är vi får uppleva!
Ord är överflödiga!
-
Återigen gick vi förbi Spas-na-krovi-katedralen/Uppståndelsekyrkan men den här gången var det efter mörkrets infall. Vi bestämde vi oss för att gå in.
Sanslöst vackert!
-
Överväldigade som vi var efter S:t Isakskatedralen var det ganska svårt att ta in intrycken av ytterliggare ett mästerverk - jag tror våra små pojkhuvuden har svårt att rymma alla intryck vi får.
Det är lite skillnad att gå från det vardagliga livet i Väröbacka där jag växlade mellan arbetet och pojkrummet till att ständigt matas med med nya intryck. Missförstå mig inte nu, jag måste säga att jag redan älskar resandet, en snöslaskig grusplan på Norvalla IP i februari lockar föga...
Alla väggar i denna kyrka är utsmyckade med mosaik. Helt otroligt!

Detta porträttet gömmer sig inuti en av kupolerna...


Souvenirer!

Idag råkade jag tappa bort min mössa på vägen till Uppståndelsekyrkan och då vädret i S:t Petersburg i början av november inte är särskilt tropiskt bestämde jag mig för att skaffa en varm mössa.
Eftersom vi blir ganska utstirrade på grund av vårt ganska nordiska utseende bestämde jag mig för att skaffa en mössa som passar in lite bättre.
Varm, kvalité och en look som andas öst. Hittade en pälsmössa som var ännu fräckare,
tyvärr kostade den 24000 kr, den här gick för 75 i ett gathörn...

Jag ska försöka svara på era kommentarer i kommentatorsfältet, så ni får helt enkelt gå in där och kolla när ni lämnat en kommentar!
Ha det toppen, imorgon ska vi kolla på Rysslands Versailles - Pedrodvorets!
"Efter Peter den stores seger över svenskarna vid Poltava 1709 beslöt han att bygga ett palats vid Finska viken som ”anstår den högste av monarker” (avsikten var också att överträffa slottet i Versailles).
Peter den store anställde över 5000 arbetare, livegna och soldater. Många av den tidens berömda arkitekter från Ryssland och Europa arbetade med detta projekt. Peterhof byggdes 1714 och invigdes officiellt 1723." - http://modersmal-ryssland.com/ryssland/05_stader/peterhov.htm
-
Uppdatering kommer, gott folk!
-
Over and out.
/Samuel

Kommentarer
Postat av: jonas börjesson

tjena. sicken resa!! Ja, era unga hjärnor kan bli överbelastade av alla intryck MEN om det är ngn tröst så blir min nästan det oxå av att bara kolla bilderna. Hoppas allt går bra OCH akta er för sjukdomar av alla dess slag if u know what i meen:)

hälsningar Jonas

2009-11-01 @ 08:37:36
Postat av: Anonym

Hej pojkar

Mössan pasar dig bra och smälter väl in i den Ryska miljön förstår jag.

Efter några års erfarenheter som "läkterexpert" på Norvallas hemsida så är jag imponerad av ditt berättande och infogande av alla fina bilder.

Ha det bra pojkar och var rädda om er.

Pappa

2009-11-01 @ 11:02:59
Postat av: Jesper Henriksson

Det är precis som du säger..en bild säger mer än tusen ord! Kommer ihåg när vi var i Ryssland med Bandygymnasiet och det är mkt som man inte kan förstå och förklara. Såg att Transibiriska järnvägen går igenom flera Bandystäder bl.a Nizjnij Novgorod där vi spelade en turnering.

Ha de bra!

2009-11-01 @ 14:03:53
Postat av: Ulla-Britt

Nämen du kunde väl frågat, jag och din kära moder kunde väl fått vara med eller ?

2009-11-01 @ 20:06:27
Postat av: Samuel

Jonas (som var man och stod på sig med efternamnet) Börjesson: Tjena! Haha, ja, det är en rejäl overload i hjärnkontoret. Ska bli skönt att sätta sig på en järnväg och bara kolla på skog ett par dagar:) Gött att höra, då är det inte mig det är fel på då! Ska bli, ska bli =)



Pappa: Ja, varm är den med! Ja, jag kanske har det i blodet! Det ska vi vara, slit inte ut dig med huset:)



Jeppe: Ja, precis! Man måste se det för att uppleva det, men bilderna säger ju en del iaf. Ja, dessvärre kommer vi inte göra några stopp då tågen går så sällan. Första stoppet är i Mongoliet efter Moskva, så någon bandy lär det inte bli. Hur var Nizjnij Novgorod som stad?



Ulla-Britt: Javisst, kom ni bara! :)

Hoppas du har det bra därhemma och sköter träningen!

2009-11-03 @ 01:17:30
Postat av: Martin

Snygg mössa...

2009-11-05 @ 15:37:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0