Dag 145 - Roturoa

Morsning!
-
Drog ut till ett litet äventyrscenter i utkanten av Roturoa och körde lite roliga aktiviteter på förmiddagen. Först ut var Zorben, en kiwi-uppfinning som slått ganska stort. Man studsade nerför en ganska brant backe, inkapslad i en gigantisk gummiboll. Inuti den stora gummibollen fanns en liten mindre gummiboll, vilken man låg i. I det första åke åkte jag nerför en sick-sack-bana, inkapslad i den innersta bollen med en hel del vatten, men testade även på att vara fastspänd samt att springa inuti vattenbollen - det gick bra fram tills man inte hann med att flytta benen!
Eftersom kalaset gick på hiskeliga 500 spänn (endast ett åk gick på 250, för 500 spänn fick man 3 åk) kände jag mig inte jättesugen på att köpa en skiva med bilderna - att bränna ut ett utav åken gick på 125 svenska kronor, sedan kostade det ytterliggare 50 kronor för varje åk man ville få med sig på sin skiva! Skandal!
-
Efter zorbingen blev det ett tappert försök i en vindtunnel, där man fick testa på att sväva lite i luften. Som ni alla vet är jag inte smidigast i världen, och att få mig att flyga omkring balanserat i luften är väl som att få en sten att flyta...
-
Sist ut var en gigantisk gunga. Inkapslad i en sovsäck hissades man upp 50 meter upp i luften, väl där fick man dra i ett snöre som släppte säkringen. Det blev en bra bits fritt fall, innan gungningen satte fart och man svingades från sida till sida ett bra tag. Hiskeligt roligt!
Dessvärre kostade det återigen sisådär 200 spänn att få ett gäng bilder på en liten skiva, så jag passade även den här gången. Det här landet gör vad det kan för att göra plånboken lätt...
-
Fick ett tips om en ström vid det lättuttalade namnet Ngontaha idag, dit jag senare på kvällen fick ta bussen. Där försökte lura en öring, vilket gick ganska kasst. Träffade på två småtjejer vid mynningen, varav den ena gav ett tips som senare skulle visa sig vara guld värt. "If think it's better over there, 'cus that's were I've seen 'em catch fish!".
-
Jag begav mig snabbt till grannströmmen Waiteti, där fisken stod ovanpå varandra. Hade något hugg och såg en kille landa två feta regnbågar. Jag var ganska frustrerad över den uteblivna fiskelyckan, inte blev det bättre när en liten grabb på 10 bast dök upp och stolt berättade att han landat 17 öringar/regnbågar de senaste månaderna...
Jag liftade mig hemåt på kvällen, och bestämde mig för att återvända tidigt morgonen därpå. Tydligen är fisket som bäst runt fem...
-

Den här pippin räknades som utdöd på mitten av 1900-talet, eftersom den då inte setts på 50 år. Nu har den repat sig ganska fint!

Quite a distance to Santa...

Stuck for life?

Good cach!

Waiteti Lakeside Lodge, best location ever! (Way to expensive for me though...)
-
Over and out.
/Sam

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0