Dag 152 - Bus adventures in Rarotonga

Morsning! (Lots of new posts - scroll down and enjoy!)
-
Förutom att hänga på stranden och marknaden finns det en sak man ska hinna med när man är på Cooköarna - ett kyrkobesök! Alla på ön är oerhört religiösa, och stämsången i kyrkorna var något av det första man stötte på när man läste om Cooköarna - och jisses vad det sjöngs! Det var inget nynnande där inte, folk tog i från topp till tå för att göra sin stämma hörd, sen fanns det ju i regel en bit över 100 kg bakom var röst. All sång var dessutom på Mauri, och alla tycktes ju ha fått musikaliteten i modersmjölken. Grymt häftigt!
-
Efter detta gjorde jag ett tappert försök att ta mig till stranden. Attityden här är väldigt avslappnad, ibland lite väl avslappnad. På eftermiddagen skulle jag, Sam, Dan och norskorna bege oss till Muri beach. De hade hyrt scooter, men jag förlitade mig på lokaltrafiken. Det finns en väg som går runt hela ön, två bussar trafikerar den - bussen som går klockans håll, och bussen som går motsatt klockans håll.
-
När min buss väl kom efter någon halvtimmes väntande, sa jag att jag skulle till Muri beach och busschaffisen nickade instämmande. När vi åkt i sisådär 20 minuter var jag ensam kvar på bussen, busschauffören vände då om och körde in mot stan igen.
Väl framme i stan igen berättade han att han skulle släppa av mig i stan, och att jag där bara behövde vänta lite på nästa buss. Väl vid busstationen, 12.30, förklarade han glatt att det bara var att ta nästa buss som gick 14.00...
-
Då allt var stängt var det bara att förlita sig på tummen igen. Fick lift av två damer från Fiji, som kört förbi mig två gånger och tyckt synd om mig. De hade inget ärende åt det hållet, utan körde bara dit mig och släppte av mig. Väl där mötte jag äntligen upp med resten av gänget, som undrat var jag hållit hus i nästintill två timmar... Stranden var dock inte helt fel, som ni kanske ser på bilderna...
-
Väl tillbaka vid hostellet strosade jag runt på stranden med Sam en stund, innan jag drog mig tillbaka till hostellet och kollade upp saker inför USA-resan.
-
















-
Over and out.
/Sam
Morsning!
-
Förutom att hänga på stranden och marknaden finns det en sak man ska hinna med när man är på Cooköarna - ett kyrkobesök! Alla på ön är oerhört religiösa, och stämsången i kyrkorna var något av det första man stötte på när man läste om Cooköarna - och jisses vad det sjöngs! Det var inget nynnande där inte, folk tog i från topp till tå för att göra sin stämma hörd, sen fanns det ju i regel en bit över 100 kg bakom var röst. All sång var dessutom på Mauri, och alla tycktes ju ha fått musikaliteten i modersmjölken. Grymt häftigt!
-
Efter detta gjorde jag ett tappert försök att ta mig till stranden. Attityden här är väldigt avslappnad, ibland lite väl avslappnad. På eftermiddagen skulle jag, Sam, Dan och norskorna bege oss till Muri beach. De hade hyrt scooter, men jag förlitade mig på lokaltrafiken. Det finns en väg som går runt hela ön, två bussar trafikerar den - bussen som går klockans håll, och bussen som går motsatt klockans håll.
-
När min buss väl kom efter någon halvtimmes väntande, sa jag att jag skulle till Muri beach och busschaffisen nickade instämmande. När vi åkt i sisådär 20 minuter var jag ensam kvar på bussen, busschauffören vände då om och körde in mot stan igen.
Väl framme i stan igen berättade han att han skulle släppa av mig i stan, och att jag där bara behövde vänta lite på nästa buss. Väl vid busstationen, 12.30, förklarade han glatt att det bara var att ta nästa buss som gick 14.00...
-
Då allt var stängt var det bara att förlita sig på tummen igen. Fick lift av två damer från Fiji, som kört förbi mig två gånger och tyckt synd om mig. De hade inget ärende åt det hållet, utan körde bara dit mig och släppte av mig. Väl där mötte jag äntligen upp med resten av gänget, som undrat var jag hållit hus i nästintill två timmar... Stranden var dock inte helt fel, som ni kanske ser på bilderna...
-
Väl tillbaka vid hostellet strosade jag runt på stranden med Sam en stund, innan jag drog mig tillbaka till hostellet och kollade upp saker inför USA-resan.
-
Over and out.
/Sam

Kommentarer
Postat av: Martin

Bra jobbat Samuel, man trodde ju att du skulle kunna åka buss efter att åkt publika transporter till Asien :)

2010-04-10 @ 10:56:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0