Dag 85 - Snorkling och The Beach

Morsning!
-
Klev som vanligt upp lite väl tidigt, packade ihop mina grejer och lämnade hotellet för att ge mig ut på sightseeing/snorklingstur jag bokat kvällen innan. Strax efter 8 lämnade båten, det första av två snorklingsstopp var på ett strömsatt rev där det kretsade mycket (rev?)haj. Förutom hajarna bjöds det på bildäck, en och annan färggrann firre och en grådassig botten som förmodligen mådde betydligt mycket bättre innan massturismen hittade hit.
-
Andra stoppet blev i en liten lagun för att svalka oss lite, innan vi fortsatte snorklingen på ett rev en bit utanför lagunen. Förutom diverse färggranna fiskar kom vi ganska nära en leopardhaj, som kretsade en bit nedanför oss. Snart dök en annan (rev?)haj upp, tydligen var det första gången guiden hade sett de två arterna simma tillsammans.
-
Efter detta styrde båten kosan mot Maya Bay, där filmen The Beach med Leonardo di Caprio spelades in. Förmodligen kan detta ha varit den vackraste strand jag någonsin satt min fot på - dessvärre var man tvungen att kolla var man satte sina fötter, så att man inte råkade sätta dem på någon annans fötter. För att maximalt antal båtar skulle lägga till hade man avsatt ett klaustrofobiskt utrymme för bad . Förmodligen var detta ett paradis innan filmen spelades in och horden av turister invaderade stället, men nu kunde man knappt gå en meter innan man råkade gå i vägen för ett poserande par i färd med att föreviga sin Thailandstripp.
-
På eftermiddagen tog jag avsked av Varbergsgänget, innan jag äntrade båten som skulle ta mig till Phuket. Morgonen därpå gick mitt flyg till staden och landet jag hört så mycket gott om - Singapore.
-












Det var haer Di Caprio fjollade sig!







Mitt charmiga rum i Phuket...
-

Over and out.

/Sam

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0