Dag 190 - Last day in NYC, leaving for Europe...

Morsning!
-
Begav mig iväg med Max ganska tidigt på morgonen för att åka ut till Frihetsgudinnan. Besöket höll på att få ett slut innan det började - Max hade med sig sin ryggsäck, vilken man tydligen inte fick ta med sig ut till Frihetsgudinnan. Inte fanns det heller några förvaringsfack att lägga väskan i, eftersom sådana fack ansågs allt för riskfyllda ur terrorsynpunkt. Hotellen ville inte heller ta emot någon väska, tillslut lyckades vi dock övertaga ett litet fik att ta hand om väskan under besöket.
-
Efter ett trevligt stopp på Liberty Island begav vi oss till Ellis Island, ön dit alla immigranter kom en gång i tiden. Max hade däremot lite bråttom och åkte vidare direkt, så vi skiljdes åt här efter ett par riktigt trevliga dagar. Förmodligen ses vi någongång igen!
-
Efter att ha gjort ett par misslyckade försök att hitta släktingar som en gång sökte lyckan i väst, drog jag mig tillbaka in till Manhattan och gjorde ett snabbt besök på MoMA, Museum of Modern Art. Där fanns en fotoutställning som var väl värt besöket, annars var det mesta skåpmat eller ganska utflippat. Någon dam från forna Jugoslavien hade en ganska galen utställning med fokus på nakenhet. Tror aldrig jag har sett en så bisarr utställning i hela mitt liv...
-
Efter detta besöket åkte jag tillbaka till hostellet och hämtade mina grejer. Jag tog farväl av New York och USA, satte mig på tunnelbanan mot JFK Airport, och förberedde mig på att återse mitt kära Europa...


On the way to Liberty Island, New York.

Max, happy as always! On the way to Liberty Island, New York.

Statue of Liberty, New York.

Statue of Liberty, New York.

Max and the Statue of Liberty, New York.

Sweden, Aussie and that French Lady. Statue of Liberty, New York.

Me and the Manhattan Skyline in the background, New York.

Statue of Liberty, New York.

Statue of Liberty, New York.

U.S. Coast Guard.

Ellis Island, New York.

Some immigration facts, Ellis Island, New York.

The names of all the immigrants that once came to Ellis Island.

This sculpture used to be inside of the World Trade Center... New York

City Church, New York

Van Gogh, MoMA, New York

Some sort of eternity exhibition. Apparently, she's been sitting there for weeks! MoMA, New York

JFK Airport, New York
-
Over and out.
/Sam

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0