Dag 122 - Glaciärvandring i Franz Josef

Howdy! I've finally uploaded all the pics from the the Alex Knob hiking, so just scroll down and enjoy. Unfortunately, the pics from todays glacier hike is currently on a damaged memory card, which I will try to restore once back in Sweden.

-

Morsning! (Mängder av läckra bilder till det förra inlägget finns nu uppe. Dessvärre ligger bilderna till detta inlägg på ett minneskort som är lite skadat och som jag kommer försöka fixa när jag kommer hem. Ledsen för den dåliga uppdateringen, det har varit mycket på sistone och lite resande, jag brukar ju skriva inlägg och välja bilder när jag har dötid på bussarna - men snart är allt som vanligt med uppdateringen!)

-

Idag hade jag bokat in mig på en svindyr glaciärvandring, som skulle uppta större delen av dagen. Hade på förhand fått ett tips från en kille på hostellet om att se till att komma i grupp 1 eller 2, som skulle hålla ett högre tempo än alla andra. Detta var planen dagen innan, men då gårdagen gjorde sig rejält påmind i varje steg valde jag att lägga mig i den betydligt mer bekväma grupp 4. Detta gjorde ju att jag kunde fota desto mer.

-

Grupp 4 tycktes bestå av människor som aldrig satt sin fot utanför gatlyktornas sken eller på en idrottsanläggning, vilket fick tempot att påminna mer om ett rulatorrace än en vandring. Dessutom fick inte grupperna stöta på varandra, eftersom detta skulle ge ett intryck nerifrån dalen att man ledde upp stora folkmassor på glaciären. Detta gjorde att vi tog en oskäligt lång lunch, för att sedan bli stående i en skreva i dryga timmen. När vi stod där och hade börjat frysa och bli otåliga allihopa, då hälsade regnet på med dunder och brak. Nog för att det var en häftig upplevelse, men 800 spänn var det inte värt. Marken ägs av en gammal Mauri-stam, och tydligen så betalar företaget (som har monopol på verksamheten) miljoner och åter miljoner för att bedriva verksamheten där. Enligt guiden behövde väl stammedlemmarna knappt röra på arslet, och kunde äta Crayfish (finaste matfisken) 3 gånger om dagen om dom så ville...

-

Efter vandringen blev det lite Sagan om Ringen, innan jag äntrade byns kareoketävling. Tror det var en smått fenomenal tolkning av Elvis klassiker "In the Ghetto", i kombination med ganska magert motstånd, som gjorde att Värösonen tillslut slutade på en andraplats.

 

(Inte mina bilder - not my pics!)








Over and out.

/Sam


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0