Dag 119 - Öringlycka!

Morsning! (Hej! Jag har lite fullt upp med annat just nu, kamerabekymmer och resestrul. Bilder kommer när tid finns!)
-
Idag var en resdag, ifrån Nelson till Greymouth, som ligger på Sydöns vackra västkust. Här fanns i stort sett ingenting av intresse, förutom en flodmynning som jag testade resultatlöst. Skulle man däremot vilja betala ett ockerpris för en av världens finaste tågresor, då är det här man ska göra det. Tåget "The Tranz-Alpine" går från Greymouth på västkusten till Christchurch på östkusten, och korsar således bergskedjan Sydalperna. Jag måste erkänna att jag är galet sugen på att åka denna. då det tydligen är bland det häftigaste man kan uppleva på räls. Dessvärre kostar biljetten 1000 spänn tur och retur, vilket är ganska saftigt för ett par timmar på ett tåg. Turistfälla?
-
Resan till Greymouth var ganska trevlig, speciellt eftersom jag äntligen fick utdelning för mitt slit vid vattnet. Vi hade ett halvtimmesstopp på ett litet café, och eftersom det aldrig är långt till närmaste vattendrag här frågade jag helt enkelt på cafét vart jag kunde blöta linan någonstans.
-
En halvtimme senare kom jag springandes med en lovlig öring i plastpåsen. Dessvärre var jag tvungen att rensa den, och det enda rinnande vattnet jag kunde nå var ju det i handfatet på herrarnas...
-
På vägen stannade vi även till på två fina utkiksplatser, som ni kan se på bilderna nedan. På kvällen blev det grillad öring för min del, oerhört gott! Tillagad hel i folie, snittad så djupt det gick och fullproppad med citron, smör, salt, peppar och örter. Kändes ganska lyxigt att tillaga den där på hostellet, när andra käkade torrt bröd eller nån wokad grönsaksgegga...











Over and out.
/Sam

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0