Dag 120 - Kajakpaddling

Morsning!

-

Idag gick resan ner mot Franz Josef, där glaciäraktiviteter väntade. På vägen stannade vi först till på ett ställe som växt fram under guldrushen, där man fick kolla på en liten utställning om svunna tider och även prova på guldvaskning, om man nu kände för att slösa pengar.

-

Nästa stopp var däremot helt i min smak - ett slags vildmarksmuseum! En Nya Zeeländare som såg ut att vara kapabel att döda diverse djur med händerna hälsade oss välkomna, och berättade kort om området och dess historia. "Here, men were men, and sheep were scared - none of those caffe-latte-drinking-croissant-sucking-metrosexuals you'll see up in Auckland" sa han stenhårt med sin breda, smått oförståeliga Kiwi-dialekt. Inne på museet visades en film om hur kolonisatörerna ville liva upp landskapet med lite rådjur och medhavd växtlighet, vilket fick hela ekosystemet att kollapsa. Rådjuren förökade sig så hejdlöst att man fick betalt för att skjuta dem, och det hela utvecklades till en hel verksamhet där helikoptrar användes för att fånga skadedjuren. Hårda grabbar var det allt, helikopterföraren åkte ovanför det springande djuret och när han var tillräckligt nära kastade sig en kille ut i farten, och brottade helt enkelt ner djuret.

-

Väl i Franz Josef ägnade jag kvällen åt en kajakpaddling i sjön. Hade med mig fiskegrejerna och fiskade en stund innan kajakpaddlandet, dessvärre fick jag inte ha med mig grejerna i båten. Sjön håller förutom grov öring och regnbåge en hel del havsvandrande lax.

Trots uteblivet fiskafänge var det en förträffligt trevlig kväll. Ganska fridfullt att glida runt på den nästintill spegelblanka sjön, samtidigt som solen sänkte sig över snötäckta toppar i fjärran.

-

Förövrigt är jag lite smått förälskad. Det vackraste jag någonsin skådat faktiskt, och det hittar man här, nära och lättillgängligt på andra sidan jorden. Nya Zeeland kallas min flamma!

Varldens basta busschauffoer med varldens basta musiksmak!

En san har fisk tanker jag landa den har resan...

 

Over and out.

/Sam


Kommentarer
Postat av: li

120!!!!!!!!!! wow!!!! congratualtions!!!!is it expensive in new zealand????

2010-03-03 @ 20:17:20
Postat av: Sam

Thanks Li!



Yep, the money just seem to disappear :(

2010-03-04 @ 10:39:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0