Dag 182 - The Paranoid States of America

Morsning! (I'm uploading a lot of pics these days, scroll down and have a look!)
-
Idag fick jag känna på den paranoida säkerheten på riktigt.
Då jag på förmiddagen skulle gå in på The Capitoleum - Capitoleum, kongressbyggnaden som bland annat är säte för regeringen. Naturligtvis fick man gå igenom den sedvanliga flygplatskontrollen för att komma in i byggnaden, dessvärre blev jag inte insläppt eftersom jag hade en pytteliten sprayflaska med rengöringsmedel till kameralinsen. När jag väl gått ut genom säkerhetskontrollen började vakten vid ytterdörren att prata med mig.
-
"Any problems?" frågade vakten nyfiket.
"Naee, not really. I had this cleaning fluid for my camera lens that I had to get rid off." sa jag oskyldigt.
"Alright. The only way I'm gonna let you back in here is if I you go over and chuck that fluid in the bin over there" fortsatte vakten barskt.
"Aha, well..." började jag, fortfarande fast besluten att rädda rengöringsvätskan.
"I'm serious, I'm not gonna let you back in unless I see you throw it in the bin right now!" sa vakten, med en stor portion översitteri i rösten.
"Well, I guess..." fortsatte jag, fast övertygad om att jag bara kunde gå något kvarter och gömma undan flaskan.
"There's no point" avbröt han mig, som om om jag vore en öppen bok. "There's cameras all over this town. Wherever you decide to hide it, we'll follow you, find the fluid and chuck it in the bin ourselves. No point at all." avslutade vakten, och gav mig en sån där vänskaplig, auktoritär blick.
-
Efter detta drog jag vidare till det gigantiska nationalbiblioteket, som låg tvärs över gatan från Capitoleum. Fanns mycket intressant här, bland annat en av de första biblar som Johan Gutenberg tryckte. Efter det drog jag vidare till Air & Space-museet, där de bland annat hade bröderna Wrights flygmaskin från 1903 och en rymdfärja i naturlig storlek på display. Såg här en film om Hubble-teleskopet på en IMAX-bio, hur grymt som helst!
-
Efter detta drev jag runt och fotade lite i mörkret, bland annat lite monument och grejer igen. Men ja, mer om det när bilder kommer!




























Over and out.
/Sam

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0