Dag 29 - Peking!

Morsning!
-
Dagen vi väntat på länge är äntligen här - ankomsten till Peking och ett nytt kapitel på resan, Kina!
Efter att ha fått lite hjälp av en kille på hostellet kan jag nu blogga och använda Facebook igen, tidigare var allt förutom min mail spärrat... Ett litet program senare är allt som vanligt igen! Summerar dagen lite kort då jag ska upp tidigt imorgon.
-
Vid lunchtid började vi närma oss Peking, vilket märktes ganska tydligt på himlen. Den tidigare klarblå himlen fick en mer och mer gråaktig ton ju närmare Peking vi kom... När väl tåget stannade och vi klev kändes allt riktigt, riktigt bra.
Har lagt märke till att hela staden tycks växa så det knakar, gammalt blandas med framtiden på samma gata.
-
För att orka med långa dagar är en välbalanserad och varierad kost ett måste. Bilden visar ett serveringsförslag för en 30-timmars tågresa. Saknas på bilden gör ett paket kakor, en förpackning mjölkchoklad, en påse med kolor samt en stor dos självbehärskning.
-
Hostellet vi kom till var riktigt trevligt, eftermiddagen och kvällen har mest spenderats med lite rundvandring i staden. Hostellet är kanonfint, vi bor i ett fyrbäddsrum med eget badrum för 40 kronor natten. Internetuppkopplingen är ganska långsam, så ni får nöja er med en eller två bilder härifrån. Imorgon ska vi till den Förbjudna Staden, vilket ska bli riktigt, riktigt spännande.
De inte alltid så glamorösa hutongerna, där en stor del av Pekings invånare bor. De försvinner i ganska rask takt, då marken är ganska värdefull och gärna används till betydligt pampigare och exklusivare nybyggen.
-
Förövrigt kan jag nämna att jag var ganska nära mitt internationella genombrott idag. På hostellet stötte vi ihop med en kille som berättade att han sökt en statistroll till en Hollywood-film som ska spelas in i Kina. De hade tydligen varit på hostellet och sökt efter statister - västerländska personer som skulle vara långa och gärna lite blonda. Killen hade fått avslag då han var lite kort, men då jag var nästan en decimeter längre fanns det inte mycket som kunde stå i min väg mot bioduken. Pekings bakgator var en enda lång röd matta när vi gick mot byrån som hade hand om castingen.
När vi väl kom fram visade det sig tyvärr att de inte behövde mer killar. Kanske var det bäst så.
- Jag tror inte världen är redo än.
-
Jag hade faktiskt lyckats spara ihop till ett litet luffarskägg som jag tänkte låta min bror skratta åt, dessvärre kände jag mig ganska tvungen att raka av detta patetiska försök till manlighet för att passa in lite bättre på den röda mattan...
-
Over and out.
/Sam

Kommentarer
Postat av: Martin Reidevall

Hejsan Samuel



Hoppas att ni har det trevligt i förbjudna staden, känns stort mäktigt och konstigt att vara där, pampigt men alla saker är borta (de finns i Taiwan för övrigt)



Vi ses imorgon



/Martin

2009-11-24 @ 17:46:39
Postat av: Samuel

Det var grymt mäktigt ja! Förhoppningsvis kan vi kolla på grejerna om vi kommer till Taiwan:)



Haha ja - vi ses faktiskt imorgon!



/Samuel

2009-12-17 @ 14:37:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0