Dag 33 - Sovmorgon, Lamatemplet och matmarknad

Morsning!
-
(ETT MEDDELANDE TILL TROGNA LÄSARE: DEN UTLOVADE FORTSÄTTNINGEN PÅ FÖRRFÖRRA INLÄGGET ÄR NU UPPLADDAD!)
Dagen började med en välförtjänt sovmorgon och fortsatte med lite slappande vid datorn, innan jag och Fabian begav oss till det närliggande Lamatemplet. Stort, pompöst och överdådigt dekorerat - precis enligt regelboken. Det som var lite spännande var att det var ett aktivt tempel, munkarna traskade runt i sina färgglada dräkter och rökelsen låg som en en liten dimma över tempelområdet. I ett utav templen fanns det en Buddhastaty som tydligen var ett Guiness-rekord. Statyn kunde stoltsera med 18 meter ovanför markytan, samt 8 meter under densamma. Det speciella med statyn är att den är uthuggen ur ett enda träd, trädslaget är vitt sandelträ. Ganska maffig staty!
(Ando och Love, det här var tröjan jag snackade om!)
Lite smått detaljrikt.
-
Efter templet begav vi oss mot en matmarknad som finns här i stan. På vägen passerade vi en vacker katedral, som ni ser på bilden nedan. På matmarknaden serverades alla möjliga vidriga tilltugg, det ena vidrigare än det andra. De flesta fick mig till en början att kväljas, men tillslut gav jag vika för grupptrycket. Inte för att jag skulle få för mig att käka en spindel, ormskinn eller en kokong, men lite smaskigt fick man ju tugga i sig!
För ett tag trodde jag att var tillbaka i Ryssland, men det finns faktiskt en väldigt vacker katedral här i Peking, som vi passerade på väg till matmarknaden.
-

Larver, gräshoppor, flygfän, kokonger, spindlar, sjöhästar och paddor. Mums!
Gräshoppa, mina vänner, gräshoppa. Skorpionstjärt till förrätt. "Just like Kentucky Fried Chicken!" - Ashley
-
Jag är ju inte den som viker ner mig för grupptryck (jag vill inte skriva att jag är feg), medan Fabian, Katie och Ashley försökte bräcka varandra i äckliga saker. De fyra bilderna på Ashley nedan sammanfattar ganska bra hur det brukade se ut...
Jag stod ganska tryggt bakom kameran och skrattade...
-
Vid matmarknaden blev jag återigen påmind om världen utanför vår lilla bubbla; jag och Fabian köpte lite mat vi inte orkade äta upp, jag slängde denna i en papperskorg i närheten. Ganska snart stod det en äldre herre och åt samma portion jag just kastat i papperskorgen. Det är såna tillfällen som får en att känna sig ganska illa till mods när man är ute och reser, själv tycker man att maten är sanslöst billig och man har råd att köpa precis vad man vill, ett par gånger om. Mannen såg otroligt skygg och skamsen ut, men ångrar ändå att jag inte knackade han på axeln och lät honom välja något gott...
-
Då jag vill få lite sömn väntar jag med dagens inlägg till imorgon, ligger ju en dag efter med bloggen. Kan avslöja att besöket till muren inte gick enligt plan, vill inte röja några detaljer men kan avslöja att jag fick lite mer än de två timmar jag pratade om i förra inlägget...
-
Hoppas att återvända imorgon med två inlägg, ha det bra tills dess!
-
Over and out.
/Sam




Kommentarer
Postat av: Tobbe

Kör hårt!! Hälsa Fabian!!

//Tobbe o Lotta o My!!

2009-11-29 @ 00:02:08
Postat av: Jonathan

Du tror inte att I love BJ kan misstolkas lite...? :)

2009-11-30 @ 09:54:38
Postat av: Andreas H

Larver, gräshoppor, flygfän, kokonger, spindlar, sjöhästar och paddor..mums ser gott ut...NOT!!!! Inte äns jag våga mig på att smaka dem..och jag e kines. Det är friskt vågat, nå bli det något toa besök senare?...hihi



(P.s Ni måste smaka på den berömda Peking Ankan, e ett måste, när man besöker Peking)

2009-11-30 @ 16:22:47
Postat av: Samuel

TJ: Det gör vi! Snart är vi borta från kylan! Han hälsar tillbaka så gott till er alla :)



Jonathan: Bon Jovi om någon frågar...!



Andreas: Haha, det var ingen hit! Håller mig till grillat kött i fortsättningen, smakar bra mycket bättre! Lite fegt av dig att inte våga smaka får jag säga... Haha, nej! Magen klarade sig fint, men jag åt ju inte så mycket heller.



Ankan smakade vi på en utav de sista kvällarna, ganska gott, men vet inte om vi gick på den bästa restaurangen precis...

Hur går det på jobbfronten? :)

2009-12-17 @ 14:46:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0