Dag 34 - Cykeltur, Fågelboet och Sommarpalatset

Morsning!
-
Här kommer en liten summering av lördagens äventyr, mer hinns inte med just nu då John Blund kallar. Man kan ju inte missa El Classico bara för att man är i Peking, eller hur? Dessvärre började matchen 02.00 här...
-
På schemat för dagen stod kinesiska muren, men eftersom vi försov oss skiftade vi om i helgens schema. Istället blev det cykelhyra på lördagen, och muren på söndagen.
-
Målet med utflykten var Sommarpalatset, som ligger en bra bit ifrån hostellet. För att komma dit korsade vi mer eller mindre hela stadskärnan, vilket tog lite drygt en timme. Kändes lite smått livsfarligt att cykla här, men fram kom vi utan skador. På vägen passerade vi OS-arenan, fågelboet, samt iskuben där Phelps satte alla sina världsrekord i simningen.
-
Sommarpalatset var oerhört stort och pompöst, men även utsmyckningarna och detaljerna är häpnadsväckande. Arkitekturen påminde mycket om den i Förbjudna staden och Himmelspalatset, vilket gjorde att en hel del kändes igen. Palatset ligger vid en sjö, som dessvärre var ganska uttorkad. Sjön påminde därför mer om ett träsk, som i kombination med Pekingsmogen och höstvindar inte gav en alltför somrig inramning. Här passade jag även på att äta resans sämsta lunch. Jag beställde in något som skulle likna en ankgryta, dessvärre var det inte kött från anka utan snarare ben från anka...
-
I stort sett allting i Sommarpalatset är återuppbyggt, eftersom det mesta blev nerbränt av allierade britter och fransmän 1860.
Den Långa Korridoren, som byggdes 1750. Om jag inte minns fel var det för att Kejsarinnan skulle slippa bli blöt medan hon gick mellan de olika delarna. 728 meter lång och mer än 8000 färgmålningar...
-
Efter detta cyklade vi hem igen för att inta den obligatoriska Pekingankan. Gott smakade det, men inte så mycket mer. På vägen hem från restaurangen stötte jag på en liten ensam kille i tioårsåldern, som stod och sköt en liten tygboll mot en betongvägg. Jag såg mitt tioåriga jag i killen, och passade på att lattja lite med honom. Han blev själaglad av lite sällskap, förhoppningsvis har han även lärt sig hur man slår en tunnel nu...
-
Over and out.
/Sam
Morsning!
-
Här kommer en liten summering av lördagens äventyr, mer hinns inte med just nu då John Blund kallar. Man kan ju inte missa El Classico bara för att man är i Peking, eller hur? Dessvärre började matchen 02.00 här...
-
På schemat för dagen stod kinesiska muren, men eftersom vi försov oss skiftade vi om i helgens schema. Istället blev det cykelhyra på lördagen, och muren på söndagen.
-
Målet med utflykten var Sommarpalatset, som ligger en bra bit ifrån hostellet. För att komma dit korsade vi mer eller mindre hela stadskärnan, vilket tog lite drygt en timme. Kändes lite smått livsfarligt att cykla här, men fram kom vi utan skador. På vägen passerade vi OS-arenan, fågelboet, samt iskuben där Phelps satte alla sina världsrekord i simningen.
-
Sommarpalatset var oerhört stort och pompöst, men även utsmyckningarna och detaljerna är häpnadsväckande. Arkitekturen påminde mycket om den i Förbjudna staden och Himmelspalatset, vilket gjorde att en hel del kändes igen. Palatset ligger vid en sjö, som dessvärre var ganska uttorkad. Sjön påminde därför mer om ett träsk, som i kombination med Pekingsmogen och höstvindar inte gav en alltför somrig inramning. Här passade jag även på att äta resans sämsta lunch. Jag beställde in något som skulle likna en ankgryta, dessvärre var det inte kött från anka utan snarare ben från anka...
-
I stort sett allting i Sommarpalatset är återuppbyggt, eftersom det mesta blev nerbränt av allierade britter och fransmän 1860.
-
Efter detta cyklade vi hem igen för att inta den obligatoriska Pekingankan. Gott smakade det, men inte så mycket mer. På vägen hem från restaurangen stötte jag på en liten ensam kille i tioårsåldern, som stod och sköt en liten tygboll mot en betongvägg. Jag såg mitt tioåriga jag i killen, och passade på att lattja lite med honom. Han blev själaglad av lite sällskap, förhoppningsvis har han även lärt sig hur man slår en tunnel nu...
-
Over and out.
/Sam
Ska det va, så ska det va!
Fågelboet.
Den Långa Korridoren, som byggdes 1750. Om jag inte minns fel var det för att Kejsarinnan skulle slippa bli blöt medan hon gick mellan de olika delarna... 728 meter lång och mer än 8000 färggranna målningar.
Tjusigt!
Utsikt från Sommarpalatset.
Tre gossar på baksidan av Sommarpalatset.
Marmorbåt vid Sommarpalatset.
-
Over and out.
/Sam

Kommentarer
Postat av: Martin Reidevall

Den där "ankgrytan"har jag också provat, ingen höjdare, speciellt inte när man hittar skinnet med fjädrar kvar i maten :)



Hoppas att ni hade kul på Kinesiska muren



/Martin

2009-11-30 @ 07:42:28
Postat av: Samuel

Äckligaste jag ätit på resan tror jag! Finns betydligt mycket godare saker på gatan:)

2009-12-17 @ 14:47:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0