Dag 4 - S:t Petersburg

Dag 4
Idag är en glädjens dag gott folk!
Efter dryga 3 timmars sömn (i ett korus av oerhört högljudda bulgariska snarkningar) gick jag upp vid 5-tiden för åka med tåget till S:t Petersburg.
Allt gick enligt plan, och för att göra min hulda moder stolt kan jag berätta att vi faktiskt var där 20 minuter innan avgång!
Väl på tåget började nervositeten smyga sig på, jag har läst och hört om många som tvingat muta sig in i Ryssland och det blev inte bättre när gränsvakterna började rota igenom folks bagage.
Det var ingen fara på taket skulle det visa sig - allt har gått enligt plan och om en halvtimme (Kl 2, Moskvatid) åker vi in i S:t Petersburg!
Landsbygden längs med vägen har varit vittnat om fattigdom och husen har varit rejält nergångna, det märktes en ganska tydlig skillnad när man åkte över gränsen hit från Finland. Det känns ändå bra att se lite mer av Ryssland än S:t Petersburgs och Moskvas välputsade fa
Idag är en glädjens dag gott folk!
-
Efter dryga 3 timmars sömn (i ett korus av oerhört högljudda bulgariska snarkningar) gick jag upp vid 5-tiden för åka med tåget till S:t Petersburg.
Allt gick enligt plan, och för att göra min hulda moder stolt kan jag berätta att vi faktiskt var där 20 minuter innan avgång!
På väg mot S:t P!
Tåget mot S:t Petersburg
-
Väl på tåget började nervositeten smyga sig på, jag har läst och hört om många som tvingat muta sig in i Ryssland och det blev inte bättre när gränsvakterna började rota igenom folks bagage.
Det var ingen fara på taket skulle det visa sig - allt har gått enligt plan och om en halvtimme (Kl 2, Moskvatid) åker vi in i S:t Petersburg!
-
Kallt?
Landsbygden längs med vägen har varit vittnat om fattigdom och husen har varit rejält nergångna, det märktes en ganska tydlig skillnad när man åkte över gränsen hit från Finland. Det känns ändå bra att se lite mer av Ryssland än S:t Petersburgs och Moskvas ganska välputsade fasader...
-
Update:
-
Klockan är nu 21.40 lokal tid. Vi sitter på hostellet och tar det lugnt efter ganska många timmars promenad genom S:t Petersburg. Det kyrilliska alfabetet underlättar inte när man är lite lost, men efter att ha frågat oerhört många personer och även fått personlig guidning av ett flertal (vissa guidade oss åt fel håll dessvärre...) hittade vi äntligen fram till adressen vi hade. Dessvärre visade det sig då att hostellet flyttat till en annan adress, och ytterliggare ett par kilometer fick läggas under våra fötter innan vi hittade boendet. Det var fullt under helgen, men vi fick sova två nätter här i alla fall.
Vy från en gångbro
Utsikt över floden Neva och Peter-Paulkatedralen.
-
På väg mot hostellet fick vi se en hel del av S:t Petersburgs prakt, höjdpunkten av det vi gick förbi var väl Spas-na-krovikatedralen, eller Uppståndelsekyrkan som den heter på svenska. Jag låter bilden tala för sig själv, ord känns ganska överflödiga...
-
Maffig!
Uppståndelsekyrkan, där tsar Alexander II mördades 1881.
Imorgon fortsätter sightseeingen, ha det fint!
-
Over and out!
/Vladimir

Kommentarer
Postat av: Samuels hulda moder

Kul att du tar dig tid att skriva så vi får följa med hur ni reser och lite vad ni gör,ni känns inte så långt borta då. Längtar ni hem?

Kram mamma

2009-10-29 @ 22:46:53
Postat av: Geo

Hehe, kul att det gick bra; kanske är det bara jag som är halvt paranoid efter alla skräckhistorier jag hört om tullen. Fick ni för övrigt ett immigrations-kort att fylla in (nyfiken, ty man alltid får det när man kommer in via flyg)?

2009-10-30 @ 07:27:48
Postat av: Malmen - Daniels svåger

Fantastisk blogg måste jag säga! Snabb och kontinuerlig uppdatering, skönt språk och intressanta iakttagelser. Goa bilder dessutom, verkar som kameran funkar bra. Fortsätt så här och jag kommer följa dig hela vägen med glädje!

2009-10-30 @ 10:05:04
Postat av: Hasse

Tack för intressant läsning. Man blir lite delaktig i er resa när det kommer så aktuella referat. Fabbe sa att " Samuel kommer att skiva så att ni får reda på vad som sker " Tack för det. Ha kul och var rädda om er.

2009-10-30 @ 18:43:23
Postat av: Hon som trodde han skulle landa på Playa de Ingles

Hoppas att ni har det gött i det vintriga öst. Vi har +/- 0, lite snålblåst och inga kakor på jobbet längre. Kul att de släppte dig in i Ryssland Samuel efter allt pladder om visum och priser och postförsändelser! Jag ser fram emot ditt idrottande ;) Hoppas att du håller samma tempo på bloggen, den är kanonbra!

2009-10-30 @ 21:54:18
Postat av: Samuel

Morsan: Efter kall mjölk på morgonen, inget mer!



Geo: Ja, allt gick bra men även jag var ganska paranoid. Hade en rejäl klump i magen när gränsvakterna kom. Stämmer bra, och vi ska stämpla ut den på samma sätt som vanligt:)



Malmen: Tack, det värmer! Dessvärre har jag lagt mig på en väldigt hög nivå, dessutom kommer jag ju ha bristande tillgång till Internet. Egentligen hade jag velat skriva mer om personliga tankar, men det är nog inte så intressant för alla att läsa om. Har nog aldrig sett klasskillnaderna så tydligt någonstans, känner dock att jag inte kan skriva om allt man ser och tänker :) Kameran är superb!



Hasse: Tack så mycket! Det är så mycket tankar och så mycket intryck så det känns ganska bra att skriva ner en del och dela med sig av det :) Jo, han håller sitt skrivande mer personligt, absolut inget fel i det heller. Kul att ni läser, ha det bra!



Nina: Här är toppen! Det är kallt, men vädret är fantastiskt med klara dagar. Tråkigt att det inte är några kakor... Ja, får nästan be om ursäkt för allt tjöt det sista. Det var ganska mycket att fixa mot slutet och det gick ju ut över er, haha! Men nu vet ni allt om visumansökningar ;) Jag med faktiskt, hälsa alla! Tack så mycket, kul att du hänger med och läser! :)

2009-11-03 @ 01:08:35
Postat av: Hansson

Jag måste säga att jag är lite småsjuk av avund. St Peterburg hade varit mäktigt.

2010-02-09 @ 19:20:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0