Dag 149 - Back to Auckland

Morsning!
-
Idag gick bussen upp till Auckland. En ganska ointressant färd, förutom lite intressant fakta i Auckland-trakten. Bland annat berättade chaffisen historien om One Tree Hill, som jag besökte sist jag var i Auckland. Kullen fick sitt namn efter det ensamma träd som växte här, men européer högg ner det i slutet av 1800-talet. När européer sedan skulle återgällda det hela, planterade man ett träd som inte var av Nya Zeeländskt ursprung. Detta höggs sedan ner av maori-aktivister...
U2 har ju gjort ett album och en låt som heter One Tree Hill - och ja, ni gissar rätt - de är döpta efter denna kulle!
-
Vi besökte även Michael Savage Memorial, en hyllning till Labourpartiets ledare på 1930-talet. Mitt under stundande omval fick han reda på att han hade testikelcancer, men valde att fortsätta valkampanjen istället för att läggas in på behandling. Han vann omvalet åt Labourpartiet, men förlorade kampen mot cancern 1940, 68 år gammal. Eftersom han gjort mycket gott för maurierna, valde de att skänka landet för att en minnessten skulle kunna resas på platsen.
-
Väl hemma hos familjen McKennedy igen ägnades dagen åt Internetanvändning, packning och tillagning av min öring, som jag förvarat fryst till avslutningsmiddagen i Auckland. Fantastisk trevlig familj!
-
Sunrise in Mt. Maunganui.
Back again..
Michael Joseph Savage Memorial, Auckland, New Zealand.
Michael Joseph Savage Memorial, Auckland, New Zealand.
Family dinner!
-
Over and out.
/Sam
Morsning!
-
Idag gick bussen upp till Auckland. En ganska ointressant färd, förutom lite intressant fakta i Auckland-trakten. Bland annat berättade chaffisen historien om One Tree Hill, som jag besökte sist jag var i Auckland. Kullen fick sitt namn efter det ensamma träd som växte här, men européer högg ner det i slutet av 1800-talet. När européer sedan skulle återgällda det hela, planterade man ett träd som inte var av Nya Zeeländskt ursprung. Detta höggs sedan ner av maori-aktivister...
U2 har ju gjort ett album och en låt som heter One Tree Hill - och ja, ni gissar rätt - de är döpta efter denna kulle!
-
Vi besökte även Michael Savage Memorial, en hyllning till Labourpartiets ledare på 1930-talet. Mitt under stundande omval fick han reda på att han hade testikelcancer, men valde att fortsätta valkampanjen istället för att läggas in på behandling. Han vann omvalet åt Labourpartiet, men förlorade kampen mot cancern 1940, 68 år gammal. Eftersom han gjort mycket gott för maurierna, valde de att skänka landet för att en minnessten skulle kunna resas på platsen.
-
Väl hemma hos familjen McKennedy igen ägnades dagen åt Internetanvändning, packning och tillagning av min öring, som jag förvarat fryst till avslutningsmiddagen i Auckland. Fantastisk trevlig familj!
-
Over and out.
/Sam

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0