Dag 128 - Sixth day in Queenstown...

Morsning!

-

Efter att ha glassat lite i solen före middagstid var det dags att tillaga min öring. Över på lunch kom Victoria, en välskapt dalmas som tidigare sagt att hon hatade fisk. Jag lyckades dock övertyga henne med en grillad öring att så inte var fallet - grymt kul!

På posten kom det en välkommen liten leksak idag - min kamera! Med oerhörd försiktighet satte jag ihop grejerna och började fota. Jag gav mig upp på toppen och fotade Queenstown i skymningsljuset. Dessvärre hade jag inget stativ, men resultatet kan ni se här nedan!

 

Här kommer ett recept du inte kan misslyckas med!

Du behöver:

- En styck öring, rensad, utan hövve, och snittad på ena sidan ryggraden - gå så långt in du kan komma utan att gå igenom skinnet på ryggen.

- En grill. Eller eld. Eller ugn (men då får man inte leka med elden, som är halva grejen).

- Två nävar havssalt.

- Överdrivet mycket peppar.

- En vitlöksklyfta.

- Nån italiensk kryddmix.

- Sjukligt mycket smör.

- Så mycket citron som det går att få plats med i öringen.

 

Börja med att snitta lite fina jack i köttet på öringen, så att smaken går in lite bättre. Släng in två nävar havssalt och gnid in i köttet - det kan aldrig bli för mycket salt! Peppra och på med kryddmixen på båda sidor. Skär vitlöksklyftorna i små bitar och lägg in. In med två rejäla skivor smör, själv brukar jag ta så mycket att det får mig att skratta (överflödet rinner ändå bort). In med så många citronskivor det bara går - en hel citron brukar vara lagom. Häll på lite färdigpressat lime/citronsaft om du ändå har en flaska som skräpar i kylen. Linda in hårt i mycket folie (min är alltid så sprängfyllt med citron att jag måste ta ett par varv) och släng på grillen. Lägg fisken gärna på rygg till att börja med, så att inte allt gött rinner ut. Grilla den sedan på var sida ett tag. Kan med fördel glömmas på grillen ett bra tag, men är i regel klar när köttet mer eller mindre ramlar av benen. Ackompanjera gärna med potatismos och en vass falujänta.

-

Bon appetit!

Over and out.

/Sam


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0